måndag, maj 23, 2016

Sannas nya wheels

Ska maken få ny bil, ska hustrun få ny cykel! Jag är less på att transportcykla i Auckland eller lita på kollektivtrafik! Det är för backigt och svettigt för att vara cykel-trivsamt, och bussarna går för sällan, är opålitliga och tidsödande. Har alltså tillbringat någon månad med att fundera och läsa på om elcykelmarknaden i NZ. Det finns ganska många modeller, och priserna varierar stort, men i princip väljer man en kinesisk-byggd mindre dyr modell, eller en tyskbyggd jättedyr modell. Till slut bestämde jag att en liten hopfällbar kinesiskbyggd modell bäst motsvarar mina behov att ta mig runt i närområdet och stan snabbt och enkelt. Så det blev till slut en liten Velocity (numer aka Garbo) för knappt $2000. En försenad 50-årspresent! 

Det är jäääätterooooligt att elcykla! Dels får man hjälp med trampningen, dels har hon ett gashandtag (som en moped). Jag tar mig verkligen uppför vilka branta backar som helst (och det finns många...), och motvind märks knappt. Så skönt att komma till möten, göra ärenden eller åka och fika utan att dessutom få (ännu) ett träningspass den dagen. Dessutom slipper man leta parkering, och gashandtaget möjliggör snabba starter vid stopp och rödljuskorsningar, samt mer fart i rondeller, känns verkligen tryggare att ge sig ut i den galna Aucklandtrafiken nu.

Hon har även fått en korg, och ett klistermärke för identifiering :-) Happy cycling!

Inga kommentarer: