söndag, mars 18, 2012

Vad förknippas Nya Zeeland med?

1 Kamel            X Älg              2 Får

Rätt svar: 2 - var det någon som tvekade??

Den 20:e maj 1773 släppte Kapten Cook av det första fåret på NZ, och här trivdes de - obegränsat med grönt frodigt gräs året runt, och härligt fria vidder att skutta omkring i! År 1982 nådde fåren sin höjdpunkt - ca 70 miljoner, vilket då blev 22 får per invånare.

Sedan dess har det skett en nedgång, numer räknar man med ca 40 miljoner fårskallar (på 4 ben). Med en befolkning på ca 4 miljoner (fårskallar på 2 ben) så finns nu "bara" 10 får per invånare, men detta är fortfarande världens fårtätaste land. Häpp!

Mot denna bakgrund, vad måste man göra som besökande på NZ?
Ja, gå på fårshow naturligtvis! Man kan INTE lämna landet utan att åtminstone träffa några får och uppleva denna jätteindustri. Och Agrodome utanför Rotorua is da plejs! Många skratt utlovas.
MajBritt blev nog förälskad i de söta fårskallarna
Här är de alla! 19 olika fårraser, som ger oss ull, skinn, kött och mjölk:
 Och så här går det till att klippa ett får.
Världsrekordet för en fårklippare är 721 får på 9 timmar, ca 45 sek per får.
Jag är en Huntaway, ser rätt snäll ut, men jag är en dj-l på att valla besvärliga får!
 Och jag vallar genom att skälla som en furie, och hoppa upp på ryggen på får som inte går dit jag vill!
Han ser rätt överlägsen ut, men det gör han med all rätt.
Vi hyllar juvelen i fårakronan - Merino.
Jag tackar honom för världens bästa kläder - Icebreaker, vars ylle kommer till 100% från denna sköna grabb och hans familj.
 Till sist får vi även veta hur man kardar ull och spinner garn

Inga kommentarer: