måndag, januari 07, 2013

Minnen av mamma, målarjobb och träning

Den 4:e januari var det ett år sen mamma dog. Jobbiga dagar har passerat, alla minnen kommer till ytan. Redan den morgonen tände jag ett ljus medan tårarna rann, sen fick det brinna i flera dagar, dels eftersom vi är före i tiden, dels för att hon inte hittades förrän den 5:e, vilket för mig var natten mellan 5-6 januari. Vilken ångest det var innan vi fick besked, huga. Hursomhelst, vid den här tiden förra året var jag på väg till vintermörka Sverige, mitt i all sorg var det konstigt nog en verkligt fin tid tillsammans med familjen. Nu känns det dock skönt att få stanna här i sommaren istället. Jag förtröstas av vi är många som saknar henne, att hon levde ett rikt liv, tog vara på de möjligheter som erbjöds henne, och nu sitter hon nog och tittar på oss från ett bättre ställe.

Här växlar vädret men sommaren fortsätter. Häromsistens lärde jag mig att våra vackra röda julträd, pohutukawa, även finns i en gul variant. Inte lika imponerande, men ändå, man lär sig något varje dag.
I torsdags fick vi en grå och regnig dag, så jag bestämde mig för att hjälpa Jenny, en kompis, med renoveringen av hennes pilatesstudio. På med målarkläderna och ta med ett gott humör. Tur (för Jenny) att jag kom, några av hennes andra kompisar som lovat komma dök aldrig upp... Men vi som var där målade och målade minsann heeeela dagen, jag flängde upp och nerför stegen och målade takhörn, runt lampor, lister och andra knöliga ställen. Stora framsteg för renoveringen, men glasklart är att jag inte är van vid dylikt kroppsarbete... den kvällen var jag helt slut!

Träningen fortsätter, havssimning, cyklar och springer. Om två veckor, 20 januari, ska triathloncirkusen belägra Auckland igen. Mats har anmält sig och ska då vara redo att genomföra sin första halva Ironman: 1900m simning + 90km cykel + 21km löpning. Det blir nog jobbigt, för honom... Själv valde jag istället att teama med en kompis och bara springa den där sista halvmarasträckan. Jag skulle gärna ha tagit mig an simsträckan, men är rätt glad att slippa den där cyklingen. :-) Förhoppningsvis får vi hyfsat väder och har roligt i alla fall!

Inga kommentarer: