tisdag, juli 01, 2014

Bye bye winter

Idag bär det av. Har haft ett antal dagars regnväder på sistone, och veckans prognos för Auckland säger kyla och mer regn. Inte helt fel att lätta till nordligare breddgrader. Annat var det i helgen, då sken solen, i alla fall mellan skurarna :-) 
Jag passade på att ta mig ett vinterdopp i lördags, många simmar ute året runt, men det känns inte helt nödvändigt för min del... Den största anledningen var att provsimma en ny våtdräkt - som jag sen också köpte. Gynnar vår lokala triathlonbutik, ägaren Jason är en festlig figur, och han sänkte priset när jag sa att jag kan beställa den billigare från England! Jag kunde inte lura med mig Mats i havet, men Craig bangar aldrig att följa med på en simning eller löpning. Ja, det var kallt, men uthärdligt, i alla fall i minst tio minuter... Tippar att det var 12-13 grader. En bastu hade varit guld värd!
I söndags var vi ute och sprang en sedvanlig långrunda, drygt 15km för min del. Kändes toppen, speciellt när jag stod uppe på toppen av Mt Wellington - igen. Solen sken då också!

Förra veckans operabesök, La Traviata, var magnifikt. Inte bara huvudpersonen Violettas var imponerande, så även scendekorerna, dräkterna, och helt enkelt mängden sångare på scenen. Till min förvåning hade de flesta i publiken klätt upp sig fint, kul, men ganska ovanligt i detta avslappnade land. Auckland har inget dedikerat operahus, så stora operaföreställningar är lite speciellt. De (ganska få) operor som sätts upp här blir välbesökta. Så vitt jag kunde se var det fullsatt i den stora teatern. Bredvid oss satt en kvinna som naturligtvis kände en svenska, som jag också känner. Stan är liten...

Dags att avsluta packandet! Snart står vi någonstans i bergen igen :-)

Inga kommentarer: