onsdag, juni 25, 2014

Nedräkning pågår i midvintertid

Ja, nu pågår nedräkning till min avresa till Schweiz nästa tisdag, 1 juli. Packning är alltid en utmaning, med både alpvandring, bröllop och allt däremellan på schemat känns det som jag fyller 30kg alldeles för fort. 

Inte mycket nytt händer här i vårt nyckfulla vinterväder, men vi gläds hursomhelst att vår gångna midvinterhelg var varmare än den svenska midsommarhelgen. Känns som rätt beslut att välja en sen semester i år, haha. Jag hoppas verkligen att sommarvärmen kommer till Sverige senast till vår ankomst i mitten av juli! Vi har haft skönt väder en tid nu, uppåt 16-18 på dagarna och runt 10 på nätterna, sol samt en och annan regnskur inkluderad, men just idag ligger en stor grå blöt pläd över oss, tropiskt lågtryck från norr bringar vind och blötväder.

Midvinterafton firade vi med att bjuda hem några svenska kompisar på sill, snaps, och grillkväll. Dessutom firade vi Claudia som fyllde 10 år med tårta och ljus. Mycket trevligt.
Förra veckan började jag springträna igen eftersom knät känns färdigvilat, basta! I söndags var första gången på över en månad som jag sprang mer än en timme, det blev drygt 11km, inkl många backar, och lite fint regn gjorde luften syremättad, riktigt skönt, och det gjorde inte ont. Det bästa är ändå att vi möts för kaffestund efteråt med Gayle, Craig och ev andra. :-) På gårdagens morgonlöpgrupp sprang vi intensiva 8x500m intervaller, av vilka några kändes nästan som jag kunde springa i rekordfart, men det var nog bara medvinden som hjälpte till. Inga problem i alla fall.

Var på skolan i Glen Innes igår, där jag volontärar och läser med små barn, de kommer inte att se mig på ett par månader nu. För övrigt tror jag det går bra där, jag känner mig välkommen och det är inga problem att "stå ut" en timme i veckan! Däremot har jag oftast varit enda tisdagsvolontären, det blir verkligen exklusiv tid för de tre barn jag hinner med på en timme :-) Barnen är roliga, men jag har svårt att para ihop rätt ansikte med rätt namn... är det Osiasi, Peliasi eller Lathaniel - inte min starka sida tydligen. 

Badhuset i Glen Innes, där jag simmar, har stängt två veckor pga byte av entreprenör och renovering, så i morse pallrade Ingela och jag oss iväg till en annan simhall lite längre bort, i Panmure. Där skulle simcoach Kevin möta upp oss, men tji fick vi. Vi var ett helt gäng som fick simma "vind för våg", men vi peppade varandra och fick till ett bra pass ändå. Intressant var att det var någon grad varmare i vattnet där, vilket faktiskt gjorde simningen jobbigare. Uppenbarligen samma utmaning, springa eller simma i värme! Synd bara att inte få träffa kanadensiske Kevin igen, han har ju hängt med i över ett år, vilket är något slags rekord, men när jag kommer tillbaka från Sverige igen har han med all sannolikhet lämnat NZ för nya äventyr i Japan. Vi tackade i och för sig av honom redan förra veckan, för säkerhets skull.

Nej, dags att ge sig ut i gråregnet, ikväll ska vi gå på opera! La Traviata av Verdi. Det blir förhoppningsvis intressant. 

Inga kommentarer: