fredag, januari 16, 2015

Trädgårdsaktuellt

Sedan ett par veckor har vi riktig sommar! 27C ute och 30C inomhus idag. Lite för varmt för att gå ut mitt på dagen, matlagning eller städning är också nedprioriterade... Havet är dock varmt och skönt, så där kan man tillbringa en hel del tid :-) 

Vår gamla svenska laptop har dragit sin sista suck, vi har köpt en ny och nu återstår "bara" allt arbete att föra över allting, rensa etc. Så när jag ändå försöker rensa i dataträsket kan jag lägga ut några trädgårdsbilder. 

Årets tomater mognar på löpande band nu, här är en bild på den allra första röda för ett par veckor sen. Förra året snattade fåglarna den första röda, men hann jag ta den själv! Mums! I år har pippisarna inte varit lika aggressiva, kanske för att växterna står lite närmare huset på sina eminenta rullbrädor. Bäst var det den sommaren när katten Larson bevakade trädgården, då fick inte fåglarna härja fritt!
Hortensian var jättevacker i år, nu har den blommat över, men så här fin var den när det begav sig. Jag har (lite halvhjärtat) gett den näring som ska göra att blommorna blir blå, om det är basisk eller sur näring minns jag inte. Hursomhelst, det hade nog funkat bättre om jag varit mer noggrann med instruktionerna, men de blev en ganska fin blå/lilaaktig färg. På't igen!
Helgen som kommer blir en tävlingshelg för oss. Imorgon, lördag, åker jag ut till Waiheke för att springa 25km tvärs över hela ön. (Wharf 2 wharf) Det blir nog både varmt och jobbigt, prognosen säger sol, och många backar är det därute. Mats sparar sig däremot för att göra sin tredje halva Ironman på söndag. Den sista av den tävlingen som ska hållas i Auckland, nästa år ska tävlingen flyttas till Taupo.

På söndag eftermiddag har vi bjudit hem ett gäng blandade kompisar på BBQ, vi hoppas att fina vädret håller i sig. Toodiloo!

Inga kommentarer: