måndag, mars 02, 2015

Hästpolodag

Förra söndagen (22/2) var det dags att klä upp sig för hästsporten. Hästpolo är seriösa saker, och den stora nationella cupen, BMW Horse Polo Open, spelades då i Clevedon utanför Auckland. Min kompis Jenny spelar hästpolo och äger två polohästar, så hon bjöd in oss till evenemanget. Mats jobbade, så jag tog istället med mig kompisen Adelina, som aldrig säger nej till en chans att klä upp sig. Dock fick vi ge oss ut på fredagen och inköpa en huvudbonad till Adelina, en sån där liten sak med fjädrar och krusiduller, som jag nu har lärt mig heter "fascinator". 

En strålande varm dag trippade vi omkring på vidsträckta gräsmattor. Tyvärr kom vi lite försent till evenemanget för att vara med på modetävlingen, vilken vi annars naturligtvis hade vunnit, haha... Men vi fick bl.a. se traditionella kapplöpningen mellan bil och häst, som vanns av bilen, samt hästpolons stora finalmatch som vanns av team Rodd & Gunn som slog team Semco, med 9-8. Och dricka bubbel förstås! 

Vi försökte verkligen hänga med i matchen, men hästpolo är inte en åskådarsport.... det underlättade en del när vi lärde oss regeln att lagen byter mål efter varje mål. Det var lite förvirrande när vi tyckte t.ex. att det vita laget anföll mot båda mål.. 
 Polohäst tävlar mot BMW (huvudsponsoren)
Bilen vann i år. Förra året vann hästen. Så de turas väl om.
Häst polo in action. 
Det kan gå tufft till, men det finns många regler och de flesta syftar till att skydda hästarna.
Vinnande laget. 



Inga kommentarer: