måndag, mars 02, 2015

Off to Wanaka

Idag packar vi för att åka till Sydön imorgon. Där ska vi tillbringa knappt en vecka med lite sightseeing samt göra ett event på lördag: att gå/springa ett bergsmaraton! Ja, jo, jag är nervös... 42km alltså, så långt har jag ALDRIG tänkt att jag ska springa i mitt liv! Så här ser höjdprofilen ut:
Ska man nu springa ett maraton i sitt liv kan det ju lika gärna vara något som är vackert! Tänkte jag då.. Men nu när det närmar sig verkar det helt hysteriskt jobbigt?? Men dem som jag har pratat med som har gjort loppet säger att det är "jätteroligt" och fantastiskt fint, f-n trot? Nästa söndag lär vi veta. Hur fint det var, eller inte. Väderprognosen ser tyvärr inte så kul ut, de har haft en fantastiskt fin, och torr, sommar på sydön i några månader, men just den här helgen utlovas regn, förstås! Alla varma kläder ska med! Dessutom har mitt knä konstrat och varit inflammerat igen de senaste veckorna, så just nu hoppas jag bara att det håller ända fram. På återhörande!

LÄNK för den som vill läsa mer om loppet.

Som förberedelse har vi fått träna löpning i naturen, vilket vi ju har pysslat med av och till senaste månaderna, här är några bilder från senast i lördags när vi var ute på de ihopkopplade öarna Rangitoto/Motutapu. Otroligt vackert och vilt därute, men uj vad varmt det var. 
Nyrenoverade stora piren på Rangitoto
Bulliga toppen på vulkanen Rangitoto till höger, framför den segelbåtar på ankar i Islington Bay.
Man kan skönja Auckland citys skyline längst bort i fjärran.
Motutapus högsta punkt (Ungefär vid siffran 8 i fig nedan)
Home Bay där man kan tälta. (Vid siffran 10 i fig nedan)
Nu är vi på norra sidan av Motutapu, strand vid Administration Bay (Vid siffran 14 i fig nedan)
Så här sprang vi :-)
För hundra år sen var Rangitoto ett populärt sommartillhåll för Aucklands befolkning. Fanns hundratals små sommartorp (bach) av den här sorten, tennisbanor, butik, folkets hus etc. De mesta är nu rivet, ön är skyddad, men några hus har rustats upp och bevaras som historiskt arv från den tiden. Just den här tillhörde butiksägaren på ön, och har inretts som ett museum.

Inga kommentarer: