lördag, februari 05, 2011

Tomt hus i Auckland. Nytt liv i Australien...

Oj vad jag har varit osynlig från bloggandet ett tag, ber om ursäkt! Men trots gästernas avsked kan jag inte lova bättring framöver, tyvärr! Men nu kommer en liten rapport.

Mor och Fias sista dagar fylldes av diverse aktiviteter, morgonsim, diverse shopping, och även en ny delfintur i vår skärgård i vackra Hauraki Gulf. I söndags fick vi verkligen utdelning, massor av delfiner, både stora och små showade för oss, och 2 Brydes valar, en ko och kalv. Helt fantastiskt! Och alla simmar helt nära Aucklands cityliv och badstränder.

De åkte hem helt enligt plan i tisdags, tårarna trillade... Usch, avsked är jobbiga! Men jag fick varken tid att sörja eller städa. För ett par veckor sedan fick jag erbjudande att ta mig an ett konsultuppdrag inom telekomsfären – i Australien! Svårt att säga nej naturligtvis, men det har varit mängder med praktiska förberedelser, mest ångest var att investera i en ny laptop som duger att släpa runt i världen! Att ödsla tid på att shoppa runt och jämföra erbjudanden var det inte tal om! Det blev ett safe choice, jag hoppas bara att min sprillans nya tråk-svarta Toshiba klarar utmaningen!

Ultratidigt i torsdags morse förvandlades min stillsamma hemmafrutillvaro till ett resande biznizliv på hotell, anonyma kontor och flygplatser. Planen är att jag ska hoppa runt mellan Auckland, Sydney och Melbourne i ett antal veckor, entusiasmera kunder och leverera ett affärsutvecklingsprojekt... Enligt projektplanen stängs uppdraget i mitten av mars, f-n tro’t, men jag ska åtminstone göra mitt bästa att det blir så. Nu, efter mina första två dagar i Sydney har jag total information overload, blandar ihop allas namn och även mina två olika uppdragsgivare. Hoppas de står ut med mig i initialskedet! Men australiensare är trevliga och coola, jag håller tummarna! Nu är det lördag morgon och jag ska ta båten ut till Manly och träffa vänner.

Senaste tidens tropiska cykloner och översvämningar har inte drabbat Sydney mer än att vädret är hett och luften superfuktig, idag ska kvicksilvret upp mot 40 grader, fukt och svett gör alla kläder till våtvarma omslag, mindre mysigt. Dock ingenting mot de helt overkliga bilderna från Yasis förödelse uppe i Queensland!

Inga kommentarer: