torsdag, oktober 18, 2012

Svensk cider och Triathlon världscupfinal

Rekorderlig Cider i världen. Den här synen mötte mig när jag öppnade morgontidningen igår. Så vackert! Själva drycken har funnits att köpa här ett antal månader, och nu rullas tydligen kampanjen ut, som gått i Australien, här också. Kul om det blir succé.
Annars är det lite körigt för hemmafrun den här veckan. För omväxlings skull jobbar jag som volontär på den stora triathlonvärldscupsfinalen som har landat i Auckland. Nästan fyratusen tävlande från hela världen (45 länder) ska simma, cykla och springa mitt i Aucklands city - det är hur stort och kul som helst! Framförallt välkomnas vår egen Silver-Lisa Nordén som har chans att ta hem hela viddevitten! Efter OS-silvret och flera segrar därefter (bl.a. i Stockholm) ligger hon tvåa inför lördagens finaltävling. Vi kommer naturligtvis att vara på plats, vifta svensk flagga och hålla alla tummar och tår...! Idag träffade jag Lisa på tävlingsområdet när hon fick sin cykel fixad, hon fick en snabb välkomstkram och förhoppningsvis hinner vi träffas efter tävlingen så jag får intervjua henne för svenska föreningens nyhetsblad. :-) Nu på kvällen blev hon även intervjuad i TV-nyheterna.

På söndag morgon ska jag, Mats och två andra kompisar också ta del av det roliga i en triathlonstafett, varje lagmedlem ska simma 300m, cykla 5km och springa 3km. Att simma i havet är kaaaaaallllllt kan jag meddela. Mats och jag gjorde säsongens första provsimning i söndags, gissar att det var 14-15C. Med våtdräkt på kroppen var det rätt OK, men inte om huvudet!!! Det gick bara inte att ligga med huvudet i vattnet, hjärnan frös nästan till glass.... Men det är bara 300m, det kommer att gå fort! Sen får vi cykla och springa oss varma.
Plattformen för simstart, mitt i city
Auckland kommer dock inte att bjuda på sitt allra soligaste vårväder för de här tävlingarna, tyvärr... stormvindar och regnbyar är ganska ihärdiga. Idag jobbade jag med registrering och nummerlappsutdelning hela dagen, det var flera gånger som vi trodde att hela tälthuset skulle lyfta i stormbyarna. Men igår eftermiddag var det en inledande aquathlontävling, (=simma + springa) då sken solen i alla fall.
Igår såg jag till att aquathlonerna hade fri passage, tur att solen sken
För att vila upp oss efter den här intensiva triathlonveckan har vi bokat en veckas semester - på Niue! Det ser vi fram emot. Återkommer om det!

Inga kommentarer: