lördag, december 14, 2013

Jo på besök, blommor, träning och tävling

Under den gångna veckan har jag fokuserat på att umgås med min "gamla" kompis Jo, amerikanskan som jag umgicks med i 2,5 år tills hon flyttade hem för 1,5 år sedan. Men hennes man reser fortfarande hit och jobbar då och då, så den här gången följde hon med. Det var verkligen jättekul att ses igen, kändes som ingen tid har passerat sen sist, vi gick mest omkring, pratade och njöt av våra gamla Auckland-häng, Sylvia Park, Newmarket, biotisdag i Mission Bay, vulkanvandring i Devonport, ett antal kaféer och lunchplejs, samt middagar hemma hos oss. Sommaren är här och det är ljuvligt! Får se hur länge det varar. OK, det regnade ett par dagar förra veckan, dessa tropiska störtregn då man knappt kan sticka ut foten utan att bli genomblöt... 
Pryder flugsvamparna på Mt Victoria i Devonport
Igår kväll bjöd vi hem Colin och Deb på middag, nya vänner som vi ska umgås med över juldagarna i Colins sommarhus (s.k. "bach" på kiwi-engelska) ute på Great Barrier Island. Ska nog bli kul, förhoppningsvis kommer vi bra överens och är vänner även efter denna vistelse... Mats och jag packar bilen full med cyklar, snorkelutrustning, vandringskängor, mat och dryck, och tar bilfärjan från stan ut dit, en resa på ca 4 timmar. Dock krävs en del planering, för även om det finns matbutiker och restauranger på ön, så är priserna höga och sortimentet begränsat. Kommunalt vatten eller el finns inte på ön, alla hushåll samlar regnvatten eller har egen brunn och genererar sin egen elektricitet, vilket t.ex. innebär ingen gatubelysning.

I trädgården har jag redan skördat första tomaterna, och med hela sex plantor i år lär det bli massor mer. Liksom tidigare år blommar nu allt, jakaranda, julträdet pohutukawa, bougainvilla, hortensia, jasmin, och dessa fantastiska vita liljor som jag såg i någons trädgård häromdagen:
Övriga tiden har jag t.ex. ägnat åt att göra svenska föreningens nyhetsbrev, planering av föreningens 25-års jubileum 2014, bjudit hem vänner på middagar och luncher, samt naturligtvis diverse träningspass. I Madills Farm, den stora parken nedanför oss, har gräset klippts kort och linjer för olika friidrottsgrenar målats upp, bl.a. en löparoval. Gayle tyckte det vore en kul idé att köra en morgonlöpträning där, vilket vi gjorde i tisdags morse. 8 x 400m, med 200m vila mellan intervallerna. Upptäckte att det var riktigt jobbigt att springa snabbt på gräs! Men kul. I torsdags kväll gjorde jag en ny Stroke & Stride, 1000m simning + 3km löpning på 36.35 minuter, liiite snabbare än förra året :-)

Imorgon, söndag, verkar bli en fullpackad dag, på morgonen kör jag en triathlontävling i Mission Bay, olympisk distans, förhoppningsvis tävlar Mats också, om han inte måste jobba hela natten idag... Sen ska vi fira en 50-åring på lunch, och på eftermiddagen hinner vi möjligen med en adventsfika också. :-)

Slutligen, årets sommarkatt på besök:

Inga kommentarer: