torsdag, november 27, 2014

Kusinbarn Daniels ankomst, Kerikeri halvmaraton

Dagen efter att Åsa och Jonas lämnat NZ landade Daniel. 
Efter någon månads bussturistande och backpackerboende i Australien inrättade han sig tacksamt i ett eget tyst, svalt rum, med skön säng, garderob och badrum. Att få hemlagad mat och rena kläder blir väl alla glada av? :-) Verkligen jättekul att ha honom här! Tyvärr tog han med sig halvrisigt vårväder, så istället för surfing och beachliv fick han förkovra sig på museum, ha på sig regnjacka och fleecetröja och uppleva Aucklands typiska "fyra-årstider-varje-dag-väder". Han fick även han hänga med när Mats, jag och kompisen Adelina en helg åkte norrut till Kerikeri för att springa en halvmaraton lördag 15 nov. Adelina tävlade inte denna tävling, däremot hängde hon med för att få sällskap i sin maratonträning. Hon började istället springa från målet, mot strömmen, tills hon mötte mig då hon vände och sprang med mig tillbaka till målet. Himla kul och bra support.

Denna halvmaraton var noga utvald för att banan är erkänt snabb, första tredjedelen av vägen går övervägande uppför till högsta punkten, och därefter slutta övervägande nerför. Mitt mål var att sätta nytt personbästa på halvmaraton, och helst på en tid under 1h 50min - innan jag fyller 50 år! :-) Och det gick! 1.48.04 blev tiden. Mats satte också personbästa med tiden 1.47.04. Grattis till oss :-)

Banprofilen ser dock lite väl förenklad ut, 
det fanns faktiskt uppförsbackar även på andra halvan.
Ankomst till Kerikeri kvällen före loppet
Utbussade i naturen till startområdet, Mats fryser.
Målgång i Keriker! Jag fixade det!
Mats, jag och support-Adelina
Tyvärr kunde vi inte njuta av Kerikeri, efter loppet var det dags att köra tillbaka till Auckland igen för att Mats skulle båtjobba på söndagen. Vi hann med ett par stopp på vägen för att visa Daniel litegrann av Northland: 
Stone Store i Kerikeri, NZs äldsta stenbyggnad, byggd 1832-36
Maori ceremoni i Paihia
Maori waka taua (krigskanoter)

Inga kommentarer: