torsdag, november 27, 2014

Rygg och svensk Adventsgudstjänst

Sen sist har det återigen hänt.... massor! Efter hemkomsten från långhelgen i Onemana fick jag ont i ländryggen, ett återkommande problem för fru Lewis, som trots detta inte tränar sin rygg regelbundet... Så det har blivit några kiropraktor och massagebesök senaste veckorna vilket som vanligt har hjälpt. På den skandinaviska julmarknaden för några veckor sedan träffade jag en dansk kille (som är gift med en svenska), han läser till kiropraktor här i NZ och sökte kandidater för att klara sitt utbildningskrav att göra ett antal större ryggutvärderingar, vilket jag glatt ställde upp på. Två timmar tog det att göra alla tester, värmescanning av ryggraden, och inte minst fylla i formulär, detta bearbetades, jag gick på återbesök i veckan såg scanningsresultaten, som icke oväntat avslöjade en del obalanser (se bild). Därför lät jag dem röntga hela ryggraden också, så nästa besök blir fullständigare analys, actionplan och troligen behandlingar. 
Att han generellt rekommenderade mer rörlighetsträning och stretching var ju knappast en överraskning... Hoppas på starkare rygg, insikter och högre motivation att hålla ryggen i schack. :-)
Scanning av mina ryggnerver och muskler.
Ju högre staplar - desto sämre. Det ska definitivt inte vara några blå, röda och svarta!
Vi har haft flera svenskbesök hos oss senaste månaden. En fredagkväll hämtade jag Åsa Jinder och Jonas Otter som kom med buss från Rotorua efter en turistspäckad vistelse i Wellington dit de bjudits in till vår svenska systerförenings 50 årsjubileum. Åsa och Jonas vilade ut hos oss en natt innan de flyttade till hotell i stan. Söndag 9 nov hade vi ordnat en svensk gudstjänst för Svenska Föreningen. Vi hade bjudit hit svenska prästaparet Per och Anna från Svenska Kyrkan i Melbourne för att hålla en adventsmusikgudstjänst (med nattvard) i danskarnas hus. Ett 40-tal pers dök upp, svenska kören sjöng, Åsa och Jonas spelade fantastiskt vackert, och prästerna mässade och välsignade barn. Därefter ett livligt kyrkkaffe. 

Senare på kvällen bjöd vi hem musikanter, präster och vänner hem till oss på BBQ. Svenskt storparty hela dagen! Hur trevligt som helst, det råkade bli en sån där magiskt trevlig kväll med en intressant blandning av folk och härliga samtal som jag tror vi alla kommer minnas länge.
Hejdå Åsa o Jonas! Härligt att få träffas!

Inga kommentarer: