torsdag, november 06, 2014

Labour Day helg 25-27/10, kattvakt

Häromhelgen var det långhelg, pga Labour Day, jag har nog redan skrivit om detta, men vi firar alltså att NZ var först i världen med att införa åtta timmars arbetsdag, redan 1840 vann snickaren Samuel Parnell den rätten. Nuförtiden demonstreras det inte så mycket, liksom Sveriges första maj är det mest en trevlig långhelg så här på vårkanten, eftersom Labour Day har "måndagiserats" = firas fjärde måndagen i oktober istället för 28 oktober som är ursprungsdagen. Mats fick naturligtvis inte långledigt utan hade en fartyg i hamnen på lördagen och fick jobba. 

Själv fick jag ansvar för helgens matshopping och måltidsplanering och drog redan på fredag em med Gayles familj & några andra kompisar till Gayle's mammas hus i Onemana i Coromandel för en aktiv helg. Vi var ju även här i januari i år till Auckland Anniversary weekend. Utsikt från huset:
På den oväntat iskalla lördagsmorgonen satte Gayle, Craig och jag iväg på en tvåtimmars springtur som avslutades på beachen i Whakatane, solen strålade från illblå himmel så det var riktigt uthärdligt. Men havet var alldeles för kallt för att jag skulle hoppa i. 
Gänget hade alla lite olika aktiviteter men vi möttes i Whakatane för brunch i solen. Resten av dagen hängde vi på beachen, och sen var det stormiddag med BBQ hos familjen Clark. 
Mats anslöt på söndagsmorgonen och då var det cykling på schemat, till Tairua där vi tom cyklade upp på utsiktsberget Paku Hill (bilden ovan). Sen ner till byn igen där vi intog - brunch förstås :-) Man måste ju ladda med energi igen! Åter i Onemana besökte vi en byns badanläggning med jacuzzi, där vi naturligtvis tillbringade eftermiddagen, varmt och skönt för trötta muskler! Söndagskvällen var vikt åt ny grillmiddag och sällskapsspel - Trivial Pursuit, Mats och jag var i det vinnande laget! 

På måndagsmorgonen blev det en timmes skogsjogg innan det var dags att packa och städa. Resan tillbaka till Auckland tog ett tag, många bilar ska tillbaka till staden efter långhelger... Mats och jag stannade bl.a. till på en gård och köpte fina grönsaker, broccolin var sanslöst stor!!
Sedan en vecka är jag delkattvakt till grannarna Liz & Deanes ögonsten Ruby, den lilla prinsessan bor dock kvar hemma, så jag går och besöker henne en stund varje dag för att klappa, borsta, mata och rensa kattlådan. Är det fint drar jag ut henne i trädgården, men hon är ganska nervös och trivs faktiskt bäst inne. Deras son bor i huset, men jobbar långa dagar, så Ruby ska få lite extrasällskap.
Matte Liz har laddat upp ordentligt med snacks till Ruby.... 
(dock äter hon mest hårda kulor) 
Imorgon välkomnar vi faktiskt svenskt kändisbesök i vårt hem. Riksspeleman Åsa Jinder och maken Jonas Otter besöker NZ på inbjudan av svenska föreningen i Wellington som firat 50 års jubileum i år. Imorgon dyker de upp i Auckland, så jag erbjöd dem nattlogi i tre nätter tills de åker hem på måndag. Hoppas de är trevliga... ;-) Tjolahopp!

Inga kommentarer: