fredag, januari 08, 2016

Julfest och Jo besök i December 2015


Hemkommen från årets jul & nyårsresa tänkte jag ägna den här styvmoderligt behandlade bloggen lite uppmärksamhet! Nu är det sommar och ganska mycket sol, fast just idag har regnet vräkt ner. Ännu en slängsvans av säsongens söderhavscykloner/djupa lågtryck.

December passerade i ett huj, 3 dec hölls skandinavisk julfest för NZSBA föreningen igen, jag är ju inte med i styrelsen där längre, men fann att det ändå blev jag som fick organisera merparten, vilket inte alls var tanken från början, det var lite tio små negerpojkar av styrelsens festkommitté, och kvar blev Susanna :-) Jag blev lite lätt frustrerad av (avsaknad av) processen och vissa individers förmåga till glada löften om hjälp som inte infriades (röd plastjulgran - really?!), men till slut blev festen jättebra, som vanligt när trevliga personer samlas runt god mat, dryck och skön musik. Tidigare år som jag har varit med och ordnat fest har vi anlitat en urduktig dansk kocka med personal som fixat allting. I år fann jag mig i diskussion och förhandling med en indonesisk kock, att försöka få ihop en "skandinavisk julmeny" blev en utmaning som krävde detaljinstruktion. Trots det serverades glögg byxljummen, sällan har köttbullar och revbensspjäll smakat så oskandinaviskt, och att lägga upp två OLIKA sorters sill på en tallrik var tydligen i svåraste laget.... Men, men, det är världsligt, det smakade gott ändå.

Redo för fest på ASB tennis center
Den hyfsat gräsliga röda plastjulgranen...
Frank håller tal och sjunger
Samma dag som julfesten dök Jo upp, min kära amerikanska kompis från förr, som kom på 2,5 veckors återbesök i Auckland. Hon bodde hos oss ett antal nätter tills hennes man Brian kom då de flyttade in på hotell istället. Vi försökte naturligtvis umgås så mycket som det bara gick, det blev shopping, bio, café och diverse utflykter. Bl.a. en helg på Waiheke när vi åkte scooter runt hela ön, tror vi lyckades köra på alla småvägar. Ett riktigt roligt sätt att ta sig runt, snabbt och enkelt utan svett - vilket man får av att cykla där... Waiheke är rejält backigt! Tyvärr började dagen med en rejäl regnskur, men vi fick torka med en kaffe på ett av Waihekes många trevliga caféer.
Jo och jag hänger en dag i vår gamla "hood", Newmarket
Med Anne i Parnells rosträdgård
Med scootrar på Waiheke
Mats o damerna tar lunch på Casita Miro, Waiheke
Uteplatsen på Casita Miro
Utsikt från vårt boende på Waiheke
Jo och jag hann också med att fika på ett av Aucklands två nya kattcaféer, Barista Cats. Vilket fantastiskt ställe! Man betalar entré (platserna är begränsade), kaffe ingår och så får man sitta i ett rum där det vid vårt besök var ett 10-tal katter, inklusive två kattungar! Om katterna tröttnar på människor så kan de gå ut genom ett hål i väggen till sin egen avskilda del av lokalen. Men de verkade helt förnöjda att antingen sova eller leka med fikande människor. Supermysigt! 
Vackra Zulu poserar mellan lekstunderna
Kattungen ville bara leeeeka, inte gosa!
Fyra katter på en bild
ZZzzzzzzzzzzzzzz.....

Inga kommentarer: