måndag, december 06, 2010

Mer löpning och mer tomater

Mats tog revansch i söndags! Efter att ha blivit nesligt skadad och omsprungen av mig på halvmaran blev hans enda fokus att springa i mål före mig på gårdagens lilla 10km lopp. Så han ryckte direkt från start, som den värsta sprinter! Och höll sen ett bra tempo, 49min, jättebra! Att han var på jobbets stora julfest i Sydney hela natten fre-lör var tydligen bra uppladdning. Själv trampade jag runt banan på 53min, helt OK, lite löptempo finns fortfarande kvar i kroppen, fast jag skulle behövt en hare. Starten gick vid 9.15, när det redan hunnit bli varmt… ganska svettigt. Banan var kul, den gick runt hästkapplöpningsarenan Ellerslie, och vi gick i mål vid stora huvudläktaren, som vilken galopphäst som helst.

Fredag var min gräsänkedag. Jag och vapendragare Jo bestämde att vi behövde röra på cykelmusklerna, så vi drog iväg och utforskade den östra förorten Bucklands Beach. Några timmars fikacykling kombinerat med promenad ut till Musick Point, en udde med vacker utsikt över skärgården. Bra träning för Jo att cykla ute i trafiken, hon är inte van stadscyklist. Auckland är inte speciellt anpassat för cyklister, få cykelvägar, så man ska våga vara tuff och tydlig så bilisterna fattar att vi också får plats på vägen. Förresten fick jag kvitto på att man inte är en ”total stranger” i den här stan längre. På lördagen fick jag mail från en i svenska föreningen… ”Var det du som cyklade förbi oss härute igår?” Svårt hålla sig anonym nu…

Här kommer vår senaste tomatdjungelbild. På knappt tre månader har den växt "lite", här är första bilden. Den första röda tomaten är nu klar! Den ska få mogna någon dag till innan det blir skördeceremoni, men som synes lär vi få äta MYCKET tomater framöver…

Och om någon vet vad det här är för söt blommande klängväxt, hör av er!

Inga kommentarer: