torsdag, maj 10, 2012

St Heliers - förorten i mitt hjärta!

Drabbades av ett känslomässigt svall i veckan. Bara så där. När jag gick till banken. Det regnade och blåste. Verkligen inte en av Aucklands mysigaste dagar. Men just då, när jag gick i St Heliers, slog en våg av tacksamhet över mig, hur himla glad jag är att få bo just där jag bor!
St Heliers är vårt närmaste centrum, den "sista byn" längs strandvägen Tamaki Drive, 10km från downtown city, eller ca 20min promenad hemifrån oss. Otroligt kompakt, längs ett par korta gator finns inklämt allt man behöver, fyra(!) bankkontor, två juvelerare, post, bibliotek, klädaffärer, slaktare, fiskaffär, två apotek, hälsokost, secondhandbutik, livsmedelsbutik, videouthyrning,  bagerier, järnhandel, ramaffär och naturligtvis några caféer, restauranger, modeaffärer, frisörer, samt ett gäng fastighetsmäklare, mm, mm. Och på andra sidan Tamaki Drive ligger havet och St Heliers långa sandstrand. När jag gör ärenden där (och det inte regnar) köper jag ofta en "flat white" kaffe, sätter mig vid havet och bara njuter av mitt lilla liv. På sommaren blir det ibland ett dopp. (Fast "vår" strand i Kohimarama är en mysigare badstrand, helt opartiskt alltså :-)

Det som utlöste veckans känslostorm var dock åsynen av detta:
Här bor bibliotekskatten! Hon heter Xena! Som krigarprinsessan. En sköldpaddsfärgad liten dam, hur söt som helst. Jag fattar inte att jag inte bloggat om henne långt tidigare, men hursomhelst, jag ääälskar att en katt får strosa omkring i mitt hemmabibliotek! Ofta är hon inne på kontoret, men ibland, när det är lugnt, ligger hon och sover i bibliotekets fåtöljer. (Inget daltande med allergiker här inte! ;-) När Xena är på humör vill hon gärna bli klappad, och ålar sig runt benen på mig. Utanför porten står hennes matskålar, och här på baksidan har hon alltså ett litet hus att söka skydd i. Xena har tydligen även ett riktigt hem i närheten, men på dagarna, när matte jobbar, vandrar hon ner till biblioteket - varje dag! Jag kan även följa Xena på Facebook och Twitter.... Lucky me!

ps. Den "riktiga" Xena - Krigarprinsessan, skådisen Lucy Lawless, numer Greenpeaceaktivist, bor i ett väääldigt stort hus inte långt från oss, i Mission Bay.

Inga kommentarer: