måndag, november 25, 2013

Simospring, Lysmaskpaddling och Harbour Crossing

Listan över aktiviteter att rapportera om blir längre och längre nu... Jag skyller på delvis på sommarvärme, och ovilja att sitta inomhus mer än nödvändigt. Men nu kastar jag mig rakt ut i listan och börjar berätta om förra torsdagen, 14 nov. Då var det sommarpremiär på vår lokala sim o springtävling, Stroke'n'Stride på Mission Bay beach. Varannan vecka under sommaren hålls totalt åtta tävlingar med olika kombinationer av sträckor. Denna första var 500m simning och 5km löpning. Fullt ös från första simtaget alltså, man blir helt slut! Men opretentiöst och roligt är det, den torsdagen var det jättefint väder och kav lugnt hav. Både Mats och jag förbättrade våra tider från förra året på samma sträcka. Jag kom i mål på 34.17 och Mats på 33.29. Eftersom min käre make har lärt sig simma i havet får jag numer stryk även på simsträckorna.... Dock skiljde det inte ens en minut mellan oss!
Damstarten:
Herrarna väntar på start:
Jobbigt!!
Mats springer också:

Fredag, 15 nov, åkte vi på en kvällsutflykt ner till Cambridge, mer specifikt till sjön Karapiro, som egentligen är en bred del av nordöns längsta flod, Waikato River, ett par timmar söderut. Där hade vi bokat att paddla kajak i en flodravin och titta på lysmaskar (som ju inte är maskar utan larver), i skogen. Tidigare har vi mest sett dem i olika grottmiljöer, bl.a. Waitomo. Vi paddlade ut vid sjutiden och i väntan på att det skulle bli tillräckligt mörkt var det paus längs ån, guiderna tände en eld vid stranden och serverade ost o vin. Under den mörka paddlingen tillbaka lyste maskarna upp som vintergatan överallt i skogen, och från himlen strålade en nästan full måne. Himla mystrevligt, finns massor av andra aktiviteter omkring Lake Karapiro, rodd, cykling, vandring mm. (ännu) ett närområde vi inte utforskat. Tyvärr hade vi inte tid att stanna utan körde hem till Auckland igen på kvällen.
Redo för avpaddling:
Ute på Lake Karapiro: 
Paddling i ravinen:
Förra söndagen, nov 17, gick startskottet för sommarens första havssimlopp, Auckland Harbour Crossing. Jag simmade den förra året med Ingela i halv storm, vågorna kraschade över huvudet och kallsuparna var många. Ingela är en duktig simmare, men tordes inte ens anmäla sig i år, hon har faktiskt inte simmat ett armtag i havet sen dess, helt traumatiserad håller hon sig till poolen tror jag! Men efteråt ångrade hon sig naturligtvis - i år var en HEEELT annan dag. Kav lugnt, varmt, stilla bris, en ren fröjd att simma fram och njuta av utsikterna över stan, hamnen och stora bron. Mats simmade duktigt, jag njöt för fullt tills en tant kom ur det blå och simmade på mig - mitt ute i hamnen? Hon borde fått däng! Mina simglasögon hamnade snett och vatten läckte in - sen fick jag ingen ordning på dem igen, de läckte in i mål, that's life. Oavsett var det en fin simning, i ett hav som redan är hyfsat varmt och skönt, trots att det bara är november. Min tid 1.06, sex minuter bättre än förra året, och Mats 1.03.
Sergej, jag och Mats redo för start:
Startområdet med bortåt 1500 tävlande: 

På väg ut till starten - vi har rosa mössor :-)
Starten gåååååår!
Simning i skuggan av Auckland Harbour Bridge:
Sikta mot Skytower!
Och efter ett par timmar kommer sen den siste simmaren i mål,
tillsammans med livräddarna och insamlade simbojarna: 

Inga kommentarer: