fredag, januari 31, 2014

Nytt liv i gammal laptop, Auckland Anniversary weekend

Ja, nu har jag äntligen satt mig till ro för att blogga igen. Nej, vi har inte bara slöat i solen efter tävlingen, min datortid senaste veckan har delvis gått åt till om-start av vår gamla svenska laptop. Den har varit som ett gammalt gnirkigt tröskverk en längre tid och samlat mer och mer damm på kontoret, men i linje med tidens återvinningsambition bestämde jag mig för att hotta upp den istället för att slänga och köpa ny - dessutom är det bra att ha en dator med svenskt tangentbord...

Nytt RAM minne och ny hårddisk beställdes (inte utan problem...) från USA (myyycket billigare) via Jo, vilket hon skickade hit efter nyår. Alla vet hur otroligt frustrerande det kan vara att pyssla med datorer, inget funkar som det ska, program ska av- och ominstalleras, rensa skräpfiler, oändliga omstarter etc etc, En kväll för ett par veckor sen stålsatte Mats och jag oss, fullt beväpnade med djupa andetag och oändligt tålamod skruvades datorn isär. Men så här i efterhand framstår själva monteringen av ny hårdvara som misstänkt enkel, varför har jag inte gjort det tidigare? - redan efter ett par timmar var det klart! Den gamla laptoppen fungerar lysande igen! It's a miracle! Nu återstår dock betydligt mer arbete med att samla ihop filer, framförallt bilder, som senaste 1,5-2 åren spritts ut i hemmets diverse andra IT-prylar, att ha allt i molnet blir allt mer lockande...

Och när jag ändå försöker konsolidera våra digitala bildbibliotek tog jag mig senaste veckan också an projektet att göra en fotobok över året 2013. Herreje vilken tid det tog att sortera ut och välja bilder, så mycket som har hänt! Tusentals bilder, från bara ett år! Men nu är det också gjort! Förhoppningsvis dimper alstret ned i brevlådan om ett par veckor och ser ok ut...

Förra helgen var en långhelg, Auckland Anniversary Day. Vi packade bilen full med prylar och tog en liten roadtrip lör - mån. Första stoppet var Karangehake Gorge, 1,5 tim väster om Auckland. Detta intressanta vandringsområde där vi bl.a. sprang ett lopp förra våren. Äntligen kom vi tillbaka, och nu skulle Karangehakes topp bestigas! Vi lockade med oss nyemigrerade skottarna Elaine och Andrew som beklagat att de saknade sina helgvandringar i skotska höglandet. Inte riktigt samma typ av vandring häromkring, betydligt bättre väder, och en helt annan natur, vackert ändå. Vi vandrade omkring i området hela dagen, och hann se både toppen och tunnlar.
 
 
 
Vår färd gick sedan vidare ut till Coromandels kust, närmare bestämt till lilla beachbyn Onemana där familjen Clark, Gayle o James, har ett hus, vi besökte dem som hastigast samma helg förra året. Nu inkvarterade vi oss hos dem ett par nätter. Söndagen bjöd på mulna skyar och lite regn så Mats och jag åkte runt och utforskade närområdet, bl.a. lunch och fönstershopping (nåja) i närbelägna tätorten Whangamata. Under sitt sommarlov har döttrarna Clark gått i livräddarskola, och på kvällen var det avslutning och diverse prisutdelningar, bl.a. fick Brooke pris för "Rookie Lifeguard of the Year", för andra året i rad. Tuffa tjejer de där Clarkarna, räds varken stora vågor eller kallsupar, ute på stranden fick jag spela medvetslöst drunkningsoffer så hon fick öva inför sin "examen" om några veckor.

Måndagen bjöd återigen på sol, tillsammans med Gayle joggade vi ut på en morgonlöptur i Onemana-skogarna. Riktigt skönt, men kuperat, vilket blev uppladdning för i tisdags morse kl 06.00 drog vår löpgrupp igång igen efter sommaruppehållet. Backintervaller stod på schemat, naturligtvis, lika jobbigt varje gång, trots att vi faktiskt borde vara hyfsat tränade, jämfört med många andra har vi ju inte direkt legat på latsidan under dec/jan i år...

Imorgon lördag ska vi tillsammans med några hundra andra tokskallar simma runt den ståtliga fyren Bean Rock, ca 3,2km ut och tillbaka, Mats gjorde det förra året men jag var förkyld då. Igår övningssimmade vi 2km i veckans torsdagssimning, frisk frånlandsvind och bökiga vågor, rätt jobbigt och många kallsupar... men jag slog i alla fall Mats med 1,5 minut ;-)
Nästa onsdag kommer Vanessa till NZ. Dags att städa ur gästrummet som är belamrat med sportprylar - det också.

Inga kommentarer: