onsdag, maj 14, 2014

Schweizisk marknad, Sri Chinmoy och Awhitu

Senaste veckans händelser:

Svensk deklaration - som utlandssvensk får man inte en extra månad längre, nu var det bara att ta fram blanketterna och skicka in elektronisk deklaration tillsammans med resten av Sverige. Och restskatt ska vi betala, som vanligt. Suck och pust.

Diverse möten inför svenska föreningens årsmöte som klarades av igår kväll - inför en liten mager skara, samt möten inför föreningens 25-årsfest som hålls 6 juni - förhoppningsvis inför en betydligt större skara! Det blir en del pyssel faktiskt. 

Några spring och simträningspass fick naturligtvis plats, blir bara mörkare och kallare på morgonträningarna. Den här vintern har Mats som mål att förbättra sin simteknik så att hustrun inte ska kunna simma ifrån honom längre... :-)

En härligt solig hösthelg har hunnit passera, vi gick bl.a. på Schweizisk marknad i lördags, i år igen. De här marknaderna blir bara större för varje år som går. Nu inhandlade vi ost, kakor och honung. Mest förvånande var en kiwi-tjej som sålde svensk-tillverkade mockasiner. Jättefina, men jag undrade lite om hon kanske inte visste att Sverige och Schweiz är olika länder.... haha. Hon kanske återkommer till den skandinaviska julmarknaden i november? Alphornsgubbarna spelade igen, men finast var i alla fall St Bernhards- och Berner Sennen hundarna. Den lokala schweiziska rashundklubben ställde hundgrant upp och besökte marknaden med ett antal vackra exemplar, komplett med whiskytunna runt halsen :-) De är verkligen inga småhundar... svårt att tänka sig hur stor soffa man behöver med ett par såna i huset.

I söndags morse sprang vi, tillsammans med gäng vänner, ett 10km lopp (Sri Chinmoy) i Auckland Domain, parken mitt i stan. Årets utmaning är att jag ska springa 10km under 50min och Mats vill komma under 45min. Nåväl, vi springer ju nästan aldrig några såna lopp, så i söndags var det dags att testa. Men inte gick det... får nog välja ett lopp med en plattare bana om detta ska lyckas! Jag sprang i alla fall på 51.10 och Mats 49.05. Däremot är det bra att välja lopp med få deltagare, jag kom trea i damklassen - och Gayle kom tvåa, tjoho! :-) Nästa försök blir om en månad igen!
 Eloge till fotografen som lyckades fånga mig med båda fötterna i luften. Flying! 
 Gayle och jag med varsin medalj runt halsen!

Eftersom det var en sån fantastisk dag åkte vi på utflykt efter loppet. Vi hamnade ute på västkusten söder om Auckland, Awhitu Peninsula. Här hittade vi en toppenrestaurang att inta god lunch med obegränsad havsutsikt, sen gick vi en promenad på den svarta sandstranden.
 
 
Det går att köra bil på stranden också, men man får inte vara så här klantig!
Hoppas grabbarna lärde sig något....

Inga kommentarer: