fredag, augusti 13, 2010

Alzheimer, ny löpträning och storm på berget

Jaha, fredag igen… fredagen den 13:e till råga på allt! Men jag hoppas att veckans lågvattenmärke redan ligger bakom mig, nämligen beskedet att mamma har Alzheimer. Det gjorde mig rätt ledsen… Ibland känns det verkligen mindre kul att befinna sig drygt 1700 mil från varandra, och att teleportering inte har kommersialiserats ännu! Men å andra sidan är det skönt att få besked, vilketsomhelst - bättre än inget alls, och jag gläds än mer åt att ha tillbringat en underbar sommarvecka med min kära familj i år.

Veckan har dock innehållit en del höjdpunkter också. Både maken och jag har börjat på en ny omgång av Running Clinic, morgonotta-träning med Gayle. Hon har satt ihop ett 12 veckorsprogram som ska få oss ordentligt tränade för Aucklands halvmara som går 31 oktober. Och i syfte att riktigt chocka våra vin- o ölimpregnerade semesterkroppar drog Gayle igång intervallträning i backe i tisdags morse, följt av 10 ggr 500m sprintar igår morse. Träningsvärk? Ja tack! Mats har tyvärr fått en förkylningssläng, så han får ta det lite lugnare, men sen springer nog de där långa benen ifrån mig…

Efter ett par soliga varma vårdagar den här veckan väntar nu en riktigt vild väderhelg, regn och storm som redan har börjat. Dagens huvudnyhet var att 1200 skidåkare, inkl 300 skolbarn, fick tillbringa natten uppe på berget Mt Hutt (på Sydön, nära Christchurch). Stormen slog till snabbt med full kraft mitt på dagen igår, vindbyar upp till 206km/h, skidområdet och vägen dit upp fick stänga direkt. Ingen kunde alltså komma ner från berget, så alla 1200 fick klämma in sig i caféet! Snacka om kaos!? Men caféet hade i alla fall rejält med mat… fast det var nog ett äventyr att ta sig till toaletterna i ett annat hus! Undrar hur många som kunde sova där inatt? Vi som hade tänkt dra till Ruapehu och åka skidor i helgen – men jag tror vi blir kvar hemma!

Inga kommentarer: