söndag, maj 01, 2011

Stormvindar tjuter

Söndag kväll - stormen sliter i huset, englasfönstren skallrar, det känns nästan som jag borde surra fast möblerna även inomhus! Detta har hållit på snart ett dygn, först utan regn, men nu öser regnet ner också. Inte särskilt mysigt. Nordöstliga vindar innebär förvisso ingen kyla, men på våra nordliggande stränder dänger vågorna upp på vägen över vågbrytare och mur vid högvatten. Tämligen dramatiskt. På morgonens långjogg med Gayle blåste vi antingen fram som fjädrar eller så fick vi kriga för varje steg. Lä är trevligare.

Jag trotsade dock stormen idag och åkte på utflykt till Matakana som ligger 70km norrut. Jag lockade med mig Jo för att hälsa på en kiwi-svensk familj på deras ”lifestyle block”. Vilket på NZ betyder att man ute bor på landet och har lite mark, Den här familjen hade också katt (dock bara 1!), 2 hundar, 4 getter, 8 får och 4 höns. Tanken är att jag ska vara husvakt åt dem när de åker hem till Sverige några veckor i vinter. Blir nog kul att få rå om djuren, långa joggingturer på stranden och läsa böcker vid brasan. Matakana är också ett litet vindistrikt, så det finns flera vingårdar i närheten att botanisera :-)
Ett lifestyle property:
Jar Jar och Yoda:

I fredags drog Malin med mig till ett klätterväggscenter. NZ har haft påsklov ett par veckor, och hennes grabbar behövde väl röra på sig, och vi med! Om inget annat för att göra oss riktigt förtjänta av allt vin vi inmundigade på tjejmiddagen senare samma kväll! Riktigt trevligt var det! Men Malin och jag är faktiskt hejare på att klättra också, trots opassande skor, och med all sannolikhet var vi äldst av dem som klängde i klätterrepen, men skoj var det, och jobbigt! 12-13 meter är rätt högt faktiskt… Men nästa gång ger vi oss på överhängen också!?
         The only way is up!:                                        Liten pojke på stor vägg:

Men nu ska jag säkra möblerna, plocka fram öronproppar och gosa ner i min eluppvärmda säng med en god bok… Imorgon kväll är gräsänkedagarna slut, för den här gången!

Inga kommentarer: