onsdag, februari 08, 2012

Från -16C till +25C

Lämnade ett gnirkigt iskallt Stockholm i söndags morse, och landade tidigt tisdag morgon i ett strålande sommar-Auckland, azurblå himmel och svag vind. Det första jag gjorde vid hemkomsten var att skala av lager av ylle och fleece, på med shortsen och ner till Kohi beach och kasta mig i salta havet. Den simturen var nog sommarens bästa!

Resan började annars "mindre bra", vid incheckningen på Arlanda får jag veta att söndagens flyg till Heathrow är antingen inställda eller försenade pga snökaos i London, Plötsligt kändes min eländiga 9 timmars stopover på Heathrow rätt trygg! Satt alltså i godan ro med te och bok på Arlanda fiket när Air NZ ringde. Mitt flyg till Auckland ikväll inställt! Damen pratar om hävdar force majeure, och hänvisar till min reseförsäkring om jag måste bo på hotell etc. Suckostön. Nåväl, inget att göra, en natt i swinging London, typiskt att farbror Tom var upptagen... Flyget till London blev till slut ca en timme försenat, och väl på Heathrows landningsbana såg man lite geggiga snörester, tydligen tillräckligt för att ställa in 30% av dagens flyg, man upphör inte förvånas över hur vissa länder lamslås av lite snö...

Hursomhelst var det ju ändå nollgradigt ute, så under lång promenad + transferbuss mellan terminalerna funderade jag framförallt på om de skulle släppa ut min incheckade väska, jag hade ju packat alla ytterkläder, så en dag som turist i vinter-London blir... kall!! Att köpa ny vinterjacka stod inte direkt högst på önskelistan. Plötsligt kommer sms från engelska kusinen Sarah, hon hade observerat flygkaoset och erbjuder varm säng hemma hos dem. Toppen! Ser nu fram emot en trevlig kväll med dem, men fortfarande måste jag ta mig dit med buss och tåg i kylan. Brrr...

Kommer till Air NZs transferdesk, och där sitter naturligtvis en trygg kiwi och ler mot mig. Får veta att allt är nu organiserat, strandade resenärer erbjuds natt på hotell, middag, frukost, ett par gratis telefonsamtal, internetuppkoppling etc. Sweet! Under de minuter som jag funderar på om jag ska acceptera hotell i närheten, eller ta mig ut till Sarah i "snökaoset" ringer kiwin några samtal, kollar min bagagetag, frågar om jag har USA visum, och vips har han istället bokat om mig till dagens flyg till Auckland via Los Angeles - som avgår om 45min! Istället för ytterligare 24 timmar på resande fot och frysa i London, får jag komma hem flera timmar tidigare! Allt jag tidigare sagt om hur suveräna Air NZ var när jag bokade denna sorgeresa - dubbla eller trippla det!!! They rock!

Inga kommentarer: