fredag, februari 17, 2012

Sommar i Auckland, vart tar tiden vägen?

Oj, vad tiden går fort när det är sommar! ;-) Mer än en vecka sen jag besökte min blogg. Skärpning!

Förra veckan var alldeles för fint väder att sitta inomhus! En dag tog jag med Malins syster Anna på NZ besök "out west" till Waitakeres regnskogar. Vi gjorde en fantastiskt fin vandring från vilda, vackra Karekare beach (där filmen Pianot spelades in - om någon minns den?) Våra västkuststränder är dramatiska; oändligt vidsträckta med svartglittrande lavasand och höga svarta klippor toppade med intensiv regnskogsgrönska i hundra nyanser som tornar upp sig runt dem, lägg sen till solsken och lugna vindar = svårslagna vyer. Dessutom folkfritt!


En annan dag var jag ute och provade SUP (Stand-Up Paddle boarding) med Jo. I princip att stå på en surfbräda och paddla sig fram med en lång paddel. Lite ostadigt i början, och svårt att hålla en rak linje, tur att det inte var vågor. Säkert bra träning, men i ärlighetens namn paddlade vi mest runt och snackade. Senast vi sågs var innan jul, så vi hade mycket att uppdatera oss om!
En tredje dag provade jag och Jo en ny yogaklass. I Kohimaramas segelklubbhus yogade vi till havsutsikt och ljudet av vågskvalpet utanför. Väldigt mysigt, men själva yogan var i lugnaste laget för min smak. Tror inte jag är redo för pensionärsyoga… bäst var nog att kliva rakt ut på hemmastranden efteråt, ta en simtur och softa i varma solen (med massor av solkräm!).

En fjärde dag var jag ute och golfade(!) med Mats, hans kollega, kunder och leverantörer. På Formosa golfklubb fick vi först teknikdrillning och tips av 3 supertrevliga kvinnliga golfproffs som WWL sponsrar. Sen delades vi upp i lag och tävlade 9 håls ”Ambrose” golf, i.e. alla i laget slår varje slag, men man spelar bara på den bästa bollen. Naturligtvis spred jag bollar hit och dit, men vilken härlig omgivning, ständig utsikt över nejderna omgiven av detta ändlöst närvarande hav, effektfulla svarta regnmoln höll sitt avstånd och att fräsa runt i eldriven golfbil var riktigt kul! Stor eloge till våra golfproffs, tjejerna jobbade frenetiskt med oss alla och de gav sig aldrig, alla blev vi bättre, både skickliga golfare och nybörjare!
 Utsikt över Formosas golfbana:
 The A team!

Här på undersidan lär vi oss ständigt om nya väderfenomen också, denna vecka har erbjudit mindre bra väder, alltså regn, men ändå varmt, att vara utomhus är som att gå omkring i ett våtvarmt omslag. I onsdags ösregnade det HELA dagen vilket tillsammans med värmen bildades en svärm av ”waterspouts”, stuprännor, över Auckland! Mycket fascinerande även om jag inte såg det med egna ögon. Här finns fler bilder på detta udda fenomen.
Utöver ovan aktiviteter försöker vi upprätthålla fullt träningsschema under coach Gayles överinseende, cykla eller springa inför kommande lopp. Dessutom återta kontroll över pappersarbete - både svenskt och nyzeeländskt, samt hem och trädgård efter en månads frånvaro... Mats lyckades hålla liv i tomatplantorna, de må vara världens fulaste och skrangligaste (se bild nedan), men de producerar faktiskt en imponerande mängd körsbärstomater, fullt tillräckligt för vår konsumtion. Lägg till arbete för svenska föreningen - planera fest och skriva nyhetsbrev, biodag med expatväninnorna, bbqfest, och mitt i alltihop ska vi välja en ny bil eftersom Mats leasing går ut.
Pust, men jag förstår ändå inte var tiden tar vägen? Nästa vecka kommer äntligen svärmor på efterlängtat besök, då kanske det blir ordning och reda? ;-)

Inga kommentarer: