söndag, februari 05, 2012

Veckan efter begravningen

En hel vecka har redan hunnit passera efter lördagen den 28 januari, 2012 - en unik dag i mitt liv, mycket att fundera på och smälta, många starka känslor; stor sorg blandat med stor glädje. Ett sorgligt farväl till mamma, samtidigt lycka och tacksamhet över att få vara nära och dela alla dessa känslor med fyra fantastiska systrar&familjer, mostrar, farbror, kusiner, ännu mer släkt samt vänner. På sätt och vis var det faktiskt en underbar dag. Tack alla!

Vi var många som engagerade oss och bidrog till dagens upplevelse, det blev fint och något som jag tror mamma hade varit glad för. Det sades verkligen många vackra ord, mängder av vackra blommor, dessutom måste nämnas vår fantastiska präst, Margareta Ridderborger. Med värme och omtanke samlade hon ihop och sorterade våra och andras minnen och anekdoter om mamma till ett personligt och minnesvärt griftetal som väckte både skratt och tårar.

Annars har den gångna veckan varit en lång räcka avsked, ett av de svårare var att ge bort gamla fina Whisky. Jag ordnade ett nytt mysigt hem på landet åt honom, hos goda människor som bryr sig. Men med kattens outgrundliga vishet stirrade han på mig med en djupt kränkt och sviken kattblick när jag stängde gallret för kattburen...

Men jag har också hunnit träffa och mysa med ett antal sköna vänner under några sköna, men iiiiskalla, vinterdagar i Stockholm. Efter många mörka, geggiga fuskvinterdagar slog Kung Bore till med full kraft. Min sista dag i Sverige var en ljuvligt vacker vinterdag, gnistrande snö i solsken, som gjord för vintersport...

Tack Cissi för lån av lägenhet, bil och kissekatt! Dags att lämna rysskylan och åka hem till älskade maken samt sommar och sol i Auckland. Bye, bye Sweden - for this time!
Beccy lägger blommor och ljus på åkern:


Inspektion av urngravplats vid Risinge kyrka:

Fem systrar tillsammans: 

Inga kommentarer: