torsdag, augusti 30, 2012

Min nya skum-kompis

Får jag presentera Foam Roller, allmänt kallad Skummis, en nätt rulle av hårdpressad blå skumplast. Physioterapeuten rekommenderade honom för att jag bättre ska kunna massera, lösgöra muskelknutar och öka cirkulationen i skadade vaden, det funkar naturligtvis för massage av vilken kroppsdel som helst, och jag måste säga att jag är imponerad. Nu har inte jag varit någon storkonsument av sportmassage i mitt liv, men jag antar att behovet accentueras med stigande ålder... Vid behov har vi varit hos massören Rolands starka nypor och noll medidande, men det är bara att inse att Roland blir en kostsam ”plågoande” i längden. Skummis ligger nu här jämt och väntar i vardagsrummet, så vi kan snacka allvar nästan varje dag. I början gjorde det grymt ont att rulla benen fram och tillbaka på Skummis som skoningslöst identifierade ömmande muskelknutor, men det släppte redan efter ett par gånger. Han har även börjat få bukt med en krånglande baksides lårmuskel som gör sig påmind när jag cyklar. Slutligen håller jag tummarna för att vaden verkar ha läkt ihop. Förra fredagen fick akupunktör-Jason återigen göra nåldyna av den, så den här veckan har jag återupptagit morgonträningen, både backintervaller och vanliga km-intervaller gick utan problem. Yippeeee!

Annars har det inte hänt så mycket i våra liv senaste veckan. I lördags firade svenska föreningen Lucia – ja, vi gör det på vintern :-) Trots att augusti räknas till vintermånaderna har vi haft ett antal soliga sköna dagar, hopp om sommarvärme väcks – utomhus alltså, inomhus är det fortfarande vinterruggigt, tackolov för husets luftvärmepumpar och elektiska filten i sängen! Förutom kamelior och hibiskus så blommar som vanligt magnoliorna magnifikt så här års. Körsbärsträden likaså. Generellt sett har det varit en mild vinter i år, så snart kanske jakarandaträden spirar. I trädgårdarna dignar alla citrusträd av frukt, våra små citronträd har ännu några citroner kvar, den som spar, hon har.
Luciatåg anno 2012:
Svenska muffins på Luciafika:
Kohimarama Beach och molnkrönta Rangitoto - en ljuvlig "vinter"dag:
Blommande magnoliaträd:

Inga kommentarer: