onsdag, december 05, 2012

Simanalys och Lisa bragdmedaljör!

Blev verkligen jätteglad i morse när jag läste att Lisa fick sin bragdmedalj! Vilken tur, nu slipper jag frånsäga mitt svenska medborgarskap. OK, jag tycker också synd om seglarkillarna som också gjorde en hyfsad bragd, Sveriges enda OS-guld... men Lisa är ju bara bäst när det gäller!!
 
Nu vill Mats verkligen lära sig simma på riktigt. Så han slipper få stryk av sin hustru. Sjökaptensingenjör-Mats går helst grundligt och vetenskapligt tillväga. Finns det tekniska hjälpmedel blir processen naturligtvis roligare :-) Inom simning kan teknik t.ex. betyda videoanalys, vilket vi gjorde i måndags. Ally Boggs är en rätt känd profil inom Aucklands sim- och triathlonvärld. Hon simmade naturligtvis också havssimmet i söndags, men var magsjuk, och kom "bara" tvåa i vår åldersgrupp, dock simmade hon 18 minuter fortare än jag, så hon borde ju kunna lära oss ett och annat? Hon är förresten även kompis med vår löpcoach Gayle, men Allys simcoachning rekommenderades faktiskt till oss av en helt annan person.
 
I måndags, som naturligtvis var en härligt solig dag, åkte vi hem till Ally i strandstaden Whangaparoa norr om Auckland, i ett hus som låg max 100m från stranden, där är man nog tvungen att morgonbada varje dag... Mats hade bokat oss för varsin timmes personlig duvning i Allys "Endless Pool", en badbalja med reglerbart strömmande vatten, där man simmar och simmar utan att komma någon vart. Jag ska erkänna att jag blev trött ganska fort, skyller på den där långa tvättmaskinssimning dagen innan, kanske inte den mest optimala uppladdningen, men bara att bita ihop?!? Under våra respektive timmar i poolen for Ally omkring, videofilmade oss ovan och under vattnet, kommenterade, föreslog övningar, justerade och tipsade om förbättringar. Sen fick vi med oss varsin dvd-skiva hem att titta på och begrunda - kvällarna framöver är räddade!! 

Idag var jag tillbaka i gamla vanliga simbassängen och försökte applicera alla nyfunna lärdomar, inte det enklaste, men träning ska väl ge färdighet någon gång??
Ally förklarar - jag lyssnar
 Teknikträning på sidan
Ally tycker Mats lägger alldeles för mycket kraft på sin benspark
 Videofilmning av Mats nya avslappnade stil
 Och vill man till äventyrs se hela 15minuter av mig i poolen, klicka här

Inga kommentarer: