onsdag, mars 13, 2013

Sommarens underbara gäster har åkt hem

Vips så var den här dagen tvungen att komma... tårar på flygplatsen i eftermiddags, igen, när Johanna påbörjade sin långa resa hem efter tre veckor hos oss. Tiden går alldeles för fort!
Huset blir tomt när det återigen är bara jag, Mats och Larson som skramlar omkring. Well, Larson skramlar väl inte så mycket då, möjligen jamar han högljutt efter mat (morgon och kväll), annars tvättar han sig tyst eller sover. "Vår" fina kisse har blivit en trogen medlem av vårt hushåll, dock undrar vi fortfarande om han möjligen har två (eller fler) hem.

Inte helt oväntat har det varit högt tempo på turistaktiviteter alltsedan Karin kom 7:e februari. Vår första vecka var det jag berättade om senast - nu nästan en månad sen - sorry! Sen anlände syster Johanna och hennes kompis Pauline den 19:e.
Under några dagar var vi alltså fem personer i huset - tur att vi har tre gästrum! Karin lämnade oss redan den 24:e, Pauline den 26:e och Johanna stannade alltså till idag. Jag kan nog fylla bloggen flera veckor framöver med allt vi har varit med om! Både favoriter som jag har gjort eller sett förut, och en hel del nya upplevelser.

Till våra gästers glädje har NZ haft en kanonsommar, den bästa i kvinnominne - om man inte är bonde alltså. Vi har knappt haft en droppe regn sen innan jul, sol och värme varenda dag. Många områden i NZ lider nu av svår torka, boskap stödutfordras och vattenrestriktioner råder. Svårt att föreställa sig på dessa normalt sett illgröna öar. Nu när jag har åkt kors och tvärs på nordön under någon månads tid känner jag knappt igen detta land, alla kullar och betesområden är bruna! Ett nytt NZ har presenterat sig. Men vi som har semester klagar naturligtvis inte, vi har kunnat bada mest varje dag i både salt och sötvatten samt njutit av evig sol. Men till den kommande helgen ska det tydligen komma regn! TV-meteorologen kommenterade just att de fick damma av regnmolnssymbolerna på sina kartor. Haha.

Nu ska jag sortera bilder och dagboksanteckningar, sen kommer nog en del storys från senaste veckorna. Tills dess kan jag i alla fall dela med mig av ett par simlopp som Mats och jag hunnit delta i senaste månaden:
Den 16:e februari simmade Mats 3,1km, från Mission Bay beach och runt en fyr som heter Bean Rock.
Jag var förkyld och fick avstå men Karin och jag var ivriga supporters. 

Den 3:e mars simmade jag 4,6km från ön Rangitoto till St Heliers beach.
Ett lopp vi har laddat för hela sommaren! Tyvärr var Mats tvungen att jobba istället.
Johanna fick ensam spana efter mig.
På återhörande!

Inga kommentarer: