måndag, maj 06, 2013

Stickning, majsommardagar och rugby

Nu är vi inne på tredje dagen med störtande regnskurar och extrema vindar. Känns segt att ägna sig åt inomhusaktiviteter, men vi tackar återigen vårt hus med värmepumpar som håller oss torra och varma trots undermålig huskonstruktion... Exempelvis läcker regn in i glidskenorna vid alla våra skjutdörrar, sanslöst idiotiskt.

Och som inomhusaktivitet har jag återupptagit stickning, det var nog.... 25 år sen sist? Tur att det finns Youtube och internet så jag kan uppdatera mig hur det ska gå till egentligen! Detta kit inhandlades när Karin var här, mitt i varmaste sommaren, det ska bli en rund halsduk/krage i merino, silke, mohairgarner, inte alltför komplicerat. Hoppas bara jag hinner få den klar innan vintern är över!

Förra veckan var kanske vår sista sommarvecka? I onsdags, 1 maj, var jag ute och simmade med Amelia och Paulina, unga svenskor som vill lära sig havssimma. Det var en underbar dag med bara sol och ingen vind. Värre var det nu i helgen när Mats och jag hade planerat simning, vi fick ställa in...
Nästan lika fint var det i torsdags när jag åkte på båtutflykt till Rangitoto och vandrade upp till toppen med några väninnor. Rangitoto bildades av ett vulkanutbrott för bara 600 år sedan, det är väl bara en millisekund i jordetidräkning, känns märkligt att stå och titta ner i den nu helt trädbeväxta kratern och tänka att det faktiskt var helt nyligen som den sprutade lava. Halvvägs upp passade vi på att utforska några lavagrottor - ficklampa var en nödvändighet!
En suddig bild men ändå vacker vy över Auckland från Rangitotos topp:
 
I torsdags kväll kom Sigrid och Sara tillbaka till oss efter sina äventyr i Waitomos grottor, fallskärmshopp i Taupo och besök i Hobbiton. I fredags kväll var det dags för nästa äventyr, gå på rugbymatch! Tillsammans med Marie, Amelia och Paulina satt vi i oändliga fredagskvällsköer på motorvägen ut till arenan och lyckades tyvärr missa de första matchminutrarna, men vi såg ändå en spännande match då hemmalaget Blues slog sydafrikanska Stormers med minsta möjliga marginal, 18-17. Som äkta supporters hade Sigge och Sara tom inköpt snygga matchtröjor :-)
Svenska hejaklacken:
På tisdag kväll ska de ta sig an långa resan hem till Sverige efter sina fyra månader på resande fot i Asien, Australien och NZ!

Inga kommentarer: