fredag, augusti 02, 2013

Back in Auckland again

Jaha, nu var den semestern slut. Sammanlagt var jag sju veckor i Sverige och Schweiz, och det har varit fantastiskt trevligt och kul på alla sätt och vis. Arbetsjobbaren Mats fick ju åka hem ett par veckor tidigare.

Räknade just fram att jag under mina sju veckor har sovit i totalt 18 olika sängar, inte undra på att man är lite förvirrad på morgnarna nu. Varmt tack till alla som vi fick umgås med under dessa veckor! Ingen nämnd, ingen glömd, men alla fina minnen har vi kvar. :-)
Landade i Auckland i tisdags eftermiddag efter flyg från Geneve via Dubai, Sydney - och Christchurch! Jomenvisst, under flygningen från Sydney till Auckland kom beskedet att vi inte fick landa i Auckland för att landningsbanan var blockerad av ett trasigt plan. Emirates stora Airbus A380-800 hade inte bränsle nog för att cirkla runt och vänta på bärgning, så vi blev omdirigerade till Christchurch på sydön i väntan på klartecken och tankpåfyllning. Den extraturen var naturligtvis inte något jag blev jättenöjd med efter 24 timmar i ett flygplanssäte, men att flyga över sydön är oerhört vackert. Speciellt nu på vintern, vi gled fram över höga snötäckta alper i solsken. Och väl på marken var det kul att se folk som kom ut för att fotografera vårt plan! Dubbeldäckarplanet A380 är minsann ingen vanlig gäst på lilla Christchurch flygplats... jag hittade tom denna video på YouTube som dokumenterade dagens stora händelse. Inte mycket action direkt, men ser ni att jag vinkar från nedervåningen över vingen?? ;-) 
Sedan hemkomsten har jag försökt snabbspola jetlaggen utan uppenbar framgång. Har legat klarvaken från 2-3 tiden på natten tre nätter hittills, tur att jag gillar morgnar! Mats och jag har varit ute på morgonträning, men på eftermiddagarna är jag chanslös och måste sova någon timme för att överleva. Nåväl, det går över. Vintervädret här är milt, dagstemperaturer på runt 15C, solen har skinit, men idag är det gråmulet med lite regnskurar och hård vind, inte så kul att gå ut i.

Under vår bortavaro har trädgården rensats friskt. Innan vi åkte frågade jag Rob och Ruth, som äger huset, ifall de skulle kunna tänka sig att trimma ett stort träd som skuggar uteplatsen. Jodå, de gjorde även en hel översyn av trädgården och mejade ner det mesta i träd och buskväg till oigenkännlighet! Nävars, det behövs hårdtuktas i ett land där grönskan växer alla årets 12 månader, plötsligt blev köket mycket ljusare! Och vår garageuppfart är inte längre halvt överväxt med förvildat prydnadsgräs. Allt bra.

Lite förvånad var jag också att våra krukväxter klarade sju veckor inomhus utan att få en droppe vatten. Tydligen finns en fördel med att bo i ett fuktigt oisolerat hus! Alla utom en gammal julstjärna ska jag säga, men det gjorde inget att den dog.
På återhörande!

Inga kommentarer: