torsdag, april 17, 2014

Glad Påsk 2014 med sol och storm

Senaste veckans äventyr har sett varierande väder, minst sagt. Från lördagens strålande sommardag då Vanessa, Mats o jag simmade 2,8km tillsammans med drygt tusen andra i "King of the Bays", säsongens sista havssim, till dagens storm, trafikkaos och översvämning.
Milford Beach i lördags - stillhet inför starten av King of the Bays 
Och på Takapuna Beach - stillhet efter alla målgångar
Mitt enda mål med loppet var att få slå Mats, haha ;-) och det gjorde jag! 49 sekunder före min käre make sprang jag upp på stranden genom målportalen. Han skyllde förvisso på kramp, men min tid är ändå 52.54 vs. hans 53.43, fair and square. Vanessa kämpade på en stund till i sin bikini, utan våtdräkt, på 1.11.05. Bra jobbat! Tyvärr vann vi ingenting av alla utlottningspriser, men det var helt OK att ligga i solen efteråt.

I söndags drog vi ut hemikring med Craig på en skön lite längre joggingtur (12km) i solskenet, efteråt satt vi och fikade på St Heliers beach och ville bara inte gå hem... Precis lagom temperatur så här på hösten. Men på måndagen slog vädret om till helt igenmulet, vilket i och för sig var helt OK väder för ett besök på Waiweras varma bad med några svenska kompisar. Inga bilder därifrån tyvärr.

Tisdag var Vanessa sista hela dag i NZ. Dryga två månader har verkligen gått fort! Vi "firade" detta med att åka upp i Skytower, åt en god lunch i den snurrande restaurangen Orbit, och beundrade utsikterna åt alla håll.
Och igår, onsdag, kom då den där dagen - Vanessa åkte hem!!

Auckland verkar dock protestera vildsint mot denna avresa... stormen slog till i nattl! I morse fick Mats ge upp att kunna köra till jobbet; köer och översvämning på "vår" strandväg Tamaki Drive satte effektivt P. Det värst drabbade området i hela Auckland enligt nyhetsrapporteringen. Jag gav mig ut i morse och vadade omkring för att se förödelsen.
HÄR finns fler foton från dagens morgonpromenad
Och NZ Herald rapporterar

Men ovädret drar ju vidare söderut... därför packar vi nu för att åka norrut över påsk, om inte vädret hindrar oss ger vi oss av om ett par timmar upp till Coopers Beach - nära landets nordspets. Där hoppas vi på påsksol, tomma stränder, salta bad och bokläsning!

Inga kommentarer: