lördag, januari 09, 2010

Blocket – i radioformat!

“I wanna sell a ute from 1985, it’s not working, but I’d like 300 dollars for it, please”

Ett av de märkligaste radioprogram jag hört sänds varje lördagsmorgon, 06.00-07.00 på Newstalk ZB. Det är ett köp o sälj program i radio. Folk från hela landet ringer in, berättar vad de vill sälja/köpa, pris och telefonnummer att ringa. Allt i ett rasande tempo, hälften av samtalen fattar man inte ens vad de säger för de mumlar eller pratar dialekt. Själv myser man halvsovande i varma sköna sängen, och undrar – vad är meningen, blir det någonsin några affärer i detta forum?

OK, anta nu att jag vill köpa en trasig pick-up. Vad är oddsen att jag kliver upp kl 6 en lördag, sitter redo med penna o papper, och lyssnar koncentrerat som en örn i en timme på alla som säljer gamla soffor, akvarium, palmträd, eller berättar om sin loppis (typ 200 mil från Auckland), jordgubbsplock etc.?? Näha, hoppsan, ingen trasig pick-up idag, då gör jag om detta nästa lördag morgon!?!? I don’t think so….

Mycket kan man fundera på! Men igår var det TGIF, efter en mulen och regnig fredag sken solen när Mats kom hem, så vi tog en kvällssimtur, öppnade en flaska Sauvignon Blanc och sen gick grillen varm. Mums! Idag, lördag, jobbar Mats igen, så jag ska städa och shoppa mat, imorgon har vi bjudit hit vänner på brunch. G'day!

Inga kommentarer: