onsdag, juli 06, 2011

Ful-landet vs Fin-landet

Jag är uppvuxen på ful-landet, utanför Finspång, absolut inget fel i det, men där fanns knappast lyxiga vingårdar med konstvandringar eller välklädda damer med ondulerat hår på caféerna – det fanns nog inget café i Finspång på den tiden, bara Åbergs kondis. Matakana är definitivt fin-landet. Hit flyttar hyfsat välbeställda Auckland-bor för att byta livsstil, kunna ha djur och odla eget, bygga ett lyx(fritids)hus med vidunderlig utsikt över hav och böljande grönt landskap. Queen Street farmers som de kallas här. Härommorgonen mötte jag och hundarna t.ex. en Rolls Royce på lilla grusvägen – bara en sån sak.

Ädla åk möter man förresten överallt, även nya flashiga, gärna SUVar eller utes (pick-up), vi är ju på landet! På väg till hästridningen i söndags stannade Mats och jag på en bykrog i en ombyggt sågverk - mitt i ingenstans. Utanför stod fem vackra Morgan snyggt parkerade. Bara en sån sak.
Jag har tränat på Matakanas lilla gym ett par gånger. Hur gulligt som helst, inrett i ett gammalt ponnyridhus. Shabby chic inredning, vadderad säckväv på väggarna möter blankt trägolv, tjocka takbjälkar och musikanläggning i grovhugget träskåp. Ägarinnan själv hälsar välkommen och tränar med gruppen. Alla är jättetrevliga och känner varandra, alla ser att jag är ny...

Lokalen saknar naturligtvis uppvärmning, ”det behövs inte här på NZ” – nänä, förra veckan var det 4 grader därinne på morgonen! Well, då tar det ett tag innan man blir varm, helt klart. Yoga? Glöm det. Rejält Body Pump pass funkar, med fleecetröja på. Det är ingen slump att Icebreakers ursköna träningskläder i ylle säljer bra! (We love Icebreaker!) Gymet ligger i Matakana Country Park, ett litet familjeaktivitetsområde med olika djur, stall, hantverksbutik, cafe, restaurang etc. Så istället för att glo på en TV-skärm från träningscykeln eller löpbandet har vi istället utsikt över små hagar med betande getter, får, lamor, svarta grisar samt exotiska höns. Lamorna är speciellt nyfikna av sig, de står gärna och kollar in vad vi konstiga människor gör innanför glasrutan. Fantastiskt, var ordet!

Efter träningspasset bytte ett par om till sina rejäla gummistövlar, klev i sin Jaguar – British Racing Green, of course - och körde vidare till cafét för dagens Flat White... undrar om jag ska erbjuda mina house-sitter tjänster till dem..?? ;-)

1 kommentar:

Ingrid sa...

Underbart! Det är ju nya spännande upplevelser varje dag! Jag njuter verkligen av att följa din blog. Hade gärna "house-sittat" där nere (kanske det finns någon ogift Rolls-ägare med fett bankkonto?).

Icebreaker är min STORA favorit, men skitdyrt här hemma. Hur är priserna där? Kan man möjligtvis lägga in en beställning?