torsdag, december 08, 2011

Hemmadag bland mjöl, flyttkartonger och tomater

I skafferiet står en påse Self-Rising Flour. Självjäsande mjöl? Ett engelskt påfund? Säljs det ens i Sverige? Det har då aldrig någonsin stått på mina inköpslistor. Vi fick det, tillsammans med en massa kryddor, såser, risrätter och andra intressanta matvaror man aldrig köper själv, från en familj som lämnade landet. Tänkte slänga mjölet, men googlesökningen avslöjar massor av recept med självjäsande mjöl. Mycket man inte vet. Så jag försöker väl baka med det. Trodde för övrigt att jag var rätt duktig i köket, men på sistone har jag misslyckats med både knäck och muffins. Första omgången knäck smakade bränt (gasspis – morr), andra omgången knäck blev följaktligen för lös och dessutom använde jag fel formar så de är fastklistrade i pappret. Synd att de gjordes som vinst i ett lotteri… tycker synd om den som fick vinsten! Pepparkaksmuffinssmeten steg, flödade ut och dränkte alla formar (skyller på ny ugn), men muffinsarna smakar i alla fall gott - när man väl lyckats hitta och få bort det inbakade pappret alltså. Inte snyggt att bjuda på.

I huset står alla tavlor i ett hörn och väntar på väggyta, samt inspiration, och en del flyttkartonger står ännu ouppackade, jakten på ett skrivbord och några bokhyllor pågår. Har just hittat ett äkta, helt nytt IKEA Jonas-skrivbord på Trademe (som Blocket) för ”endast” dubbla priset mot hemma. Jag letar nog vidare.

Vår nästa fysiska utmaning är nu på söndag, ett nätt cykellopp på 110km. Vet inte vad jag tänkte när jag anmälde oss, starten går kl 06.00, banan är snirklig och kuperad som en spettekaka. Vi är sådär motiverade, har inte direkt tränat ihjäl oss. Det kommer att göra ont, om jag ens orkar fullfölja? Det finns en smitväg till målet efter ca 80km. Mycket lockande. Fast med alla såna där utmaningar man ger sig in i – man känner sig väldigt duktig efteråt!!

Och vad annat kan vi säga än att - Tiden flyger! Julen står utanför dörren, men till skillnad från de flesta som har fullpackade jullovsscheman, oändligt med matbestyr, och massor av släktträffar har vi noll och intet. Faktiskt inga planer ännu, kanske blir det spontanutflykt till någon av de platser vi ännu inte utforskat här på Nordön – det finns ju ett antal kvar.

Några bilder. Tomaterna trivs och blir monster i år igen! Har växt oss över huvudet - jämför dem med senaste bloggbilder:


Nästan hela däcket får plats på ett foto:

Och lite fler bilder inifrån huset, kök:

Vardagsrum - kolla mattan Gundel!! 

Vårt sovrum, med egen balkong 

Inga kommentarer: