måndag, december 19, 2011

Skorstensentré och Sydneyhelg

Vårt nya hus har konstiga ljud för sig. Ofta när jag är hemma tycker jag det låter, knak, skrap, duns nu och då. Nu tror jag ju inte att det spökar, det mesta har förhoppningsvis naturliga orsaker, väder, vind, gnirkigt trä etc. Men idag studsade jag till vid köksbordet: RASSELRASSEL, SKRAAAAAAAP, DUNS! Ljudet kom någonstans från mitt i huset. Alla fönster och dörrar stängda, men DÄR i öppna spisen – naturligtvis, med en entré likt Jultomten satt en förskräckt Myna fågel bland träklamparna bakom gnistgallret! Vilka odågor!! När det inte funkade med köksfläkten provar de med skorstenen istället... Tur att den inte ramlade ner i fredags morse, då hade den fått sitta där bakom galler i tre dagar!!
I fredags morse flydde vi alltså ruggiga Auckland och drog till soliga Sydney - nåja, just sol var det si och så med, dock betydligt varmare och inget regn. Mats generösa arbetsgivare bjöd på stor julfest fredag kväll, jättegod mat och härlig lokal på Circular Quay, med utsikt över operahuset. Vi hade dessutom servitörer som sjöng opera för oss också. Riktigt kul och trevligt! Vårt hotell låg mitt i shoppingcity så vi flanerade omkring och upplevde julgalenskaperna - en vecka före dopparedagen! På lördagen lunchade vi med Ellen och Steve, kompisar som flyttade hem från Auckland förra året, och sen middag hemma hos gamla Ericssonkompisen Michelle & familj. Inget Sydneybesök är komplett utan att uppleva beachliv, så på söndagen åkte vi ut till underbara Bondi beach och promenerade längs havet. Och trots att jag bott flera år i den här urstarka solen, tänker ju ständigt på solskyddsfaktor, lyckades jag missa att smörja in halsen igår, vilket jag lider av idag... aj!
Sydneys anrika shoppingpalats Queen Victoria Building:
Bondi Beach:
På strandpromenad:

Inga kommentarer: