söndag, april 01, 2012

Multisport, första hjälpen och kajakpaddling

Svisch, där försvann ännu en vecka som gräsänka! Ingen rast, ingen ro. Det finns mycket att berätta, men jag ska sammanfatta höjdpunkterna av denna vädermässigt strålande vecka - sommaren kom äntligen till Auckland!

Förra lördagen (24/3) var jag rekryterad till ett kvinnligt multisportlag; ”Three Wise Women and One Mad One” – min plats skulle alltså vara som lagets galna kvinna, tillsammans med tre urmysiga multisportande tjejer; Jenny, Margie och Cheryl. Margie paddlade kajak, jag sprang, Jenny red häst och sköt pilbåge och Cheryl cyklade mountainbike. Och vi vann! OK, bara tre kvinnliga lag i startlistan, men ändå, vi fick pris! Min löpsträcka var bara 8-9km, men herreguuuud va jobbigt när det handlar om att kravla upp och nerför branter i lerig regnskog, klafsa genom bäckar, undvika hala stenar och rötter. Inte så mycket springa, mer överlevnad… men kul var det! Jag sprang ju tydligen inte bort mig totalt, så det kanske blir fler tillfällen J
Lerig, men äntligen i mål:
 Det vinnande damlaget:
Själva tävlingen syftade till att samla in pengar till Great Potentials, en organisation som stödjer ”mindre bemedlade” familjer, barn och ungdomar. Oftast handlar detta om maorifamiljer eller invandrare från Söderhavsöarna.

Mån-tis gick jag en av Röda Korsets första hjälpen kurser, och drillades i mun-mot-mun teknik, framåtstupa sidoläge, samt hur man skiljer på insulinchock, hjärnblödning eller hjärtattack. Jättenyttigt och intressant. Fast till skillnad från all annan utbildning hoppas man ju ändå att kunskaperna inte kommer till användning…

Eftersom veckans väder var helt fantastiskt bestämde Jo och jag ta tillfället i akt och genomföra en efterlängtad aktivitet; åka till Coromandel och paddla kajak. Tisdag em packade vi bilen, körde ett par timmar österut till Tairua, bodde över en natt och upp till Hahei på onsdagen för en halvdagstur i kajak. En perfekt dag, soligt och lugnt, kusten där är verkligen spektakulär, grottor, tunnlar, branta klippor i konstiga former och formationer, samt ljuvliga sandstränder, varav Cathedral Cove med sin tunnel är den mest kända. I onsdags var det kav lugnt, vi paddlade runt några klippöar, gjorde strandhugg med fika och vår trevliga guide berättade om områdets geologi och historia.
LÄNK TILL BILDER

Tors-fre ägnade jag åt volontärarbete hos Observatoriet, som bl.a. behövde hjälp att sortera och packa ett jätteutskick till alla låg/mellanstadieskolor i Auckland – det finns 200st kan jag meddela... Som tack får jag gratisbiljetter till deras visningar, ikväll ska Jo och jag dit och kolla stjärnhimlen med Venus och Jupiter som lyser klart nu. I övrigt har veckan innehållit sedvanlig träning, umgås med vänner och i sällsynta fall sköta trädgård, hus och hem!

Inga kommentarer: