onsdag, april 24, 2013

Sigrid o Sara på besök

Haha, jag skrattar fortfarande åt Maurice Williamsons underbara tal "The sun will rise tomorrow", länkad i mitt förra inlägg. Maurice har fått stort genomslag i hela världen, och har nu blivit inbjuden att åka till USA för att sitta i Ellens TV-soffa och mysprata om en "gay rainbow" över Pakuranga. Hur många parlamentsledamöter har fått en sån inbjudan? Vet inte om han har tid med sånt, men Good on him, som vi säger här.

I söndags kväll åkte jag till flygplatsen för att hämta Sigrid och Sara, kompisar till mina syskonbarn ute på jordenruntresa. Deras flyg från Cairns landade på tid, och snart strömmade passagerarna ut, många passagerare, alla storlekar och färger. Med eller utan bagage. Inklusive ett par norska tjejer som gav mig ett mobilnummer att ge till Sigrid. Men inte två svenska flickor... Deras flygnr försvann till slut från tavlorna och där satt jag, nästan helt ensam kvar i ankomsthallen. Vad gör man? Tur att det finns Sudoku på mobilen... Efter två timmar troppade flickorna ut, fnissiga, men trötta och chockade efter att ha blivit hårt ansatta av immigrations- och karantänspersonal. Allt deras bagage hade noga genomsökts och svabbats för spår av knark, bombarderade med frågor; Var har ni varit? Vad ska ni göra i NZ? Vem ska ni träffa? Har ni något olagligt med er? Har man sett ett avsnitt av Border Patrol så vet man ju... Helt förståeligt naturligtvis, de ser verkligen ut som ett par fnissande knarklangare, och såna vill vi ju inte ha hit! Hahaha... ;-)

Men de blev tydligen befriade från misstankar och insläppta i landet. Och nu har de kommit till fristaden i Kohimarama. Slippa tropisk hetta och fukt, eget rum och badrum, tyst och lugnt, egna sängar, rena lakan, tvätta kläder, lagad mat... tja, vad mer kan man önska? Sova ikapp verkar hittills varit favoritaktiviteten! Men snart har de nog samlat styrka för att ta sig ut på några nyzeeländska äventyr också! :-)

Vädret är definitivt höst, störtregnskurar och sol avlöser varandra. Mats och jag försöker ändå vara ihärdiga med havssimmandet, det är hyfsat varmt både i hav och på land. I söndags simmade vi med ett gäng i stora vågor (för Kohi) och hård vind, det var riktigt intressant att försöka hålla koll på varandra och kommunicera mellan vågtopparna. Fostrande!

Inga kommentarer: