fredag, april 16, 2010

"Husdjur"

Black ants – a part of Auckland! Jotack, svartmyror inomhus har vi fått lära oss stå ut med. Utomhus är de välkomna, myror gör massor av nytta genom att bryta ner döda djur och vissna blad.
Myror städar bort död spindel: 

Inomhus dyker myrorna upp när man minst anar det, gärna i köksregionen förstås, men ibland patrulleras även andra rum. De är helt oslagbara på att hitta våra små synder, t.ex. honungsburken som inte blev minutiöst avtorkad eller kvarglömda musselskal i soppåsen. De gillar inte kanel eller svartpeppar så det går att strö ut lite så håller de sig undan, såvida frestelsen inte är för stor! Igår t.ex. mobiliserades hela myrarmén till spritskåpet! Jag förstod ingenting, myror kryllade omkring på hela utsidan av skåpsdörren, och när jag öppnade så var det glasklart vilken dryckjom de föredrog – Kahlua! Flaskan var helt översållad! Vi har inte rört den där flaskan på flera månader, men uppenbarligen hade en myrscout hittat denna guldgruva och tillkallat styrkorna!

Och idag hittade jag den här kompisen i min basilikaplanta i köket:
Perfekt kamouflage för en liten bönsyrsa, eller Praying Mantis som de heter här. Han kunde lätt åkt med ner i tomatsalladen! Bönsyrsor är ganska vanliga och ser jätteroliga ut med sitt lilla huvud som vrider fram och tillbaka. De äter andra insekter, så man ska nog hålla sig vän med dem… Jag minns de små coola utomjordingarna i filmen Men in Black, de var väl helt klart inspirerade av bönsyrsan?

En annan nyfiken bönsyrsa:

Inga kommentarer: