fredag, oktober 08, 2010

Aucklands Wisteria Lane?

Man lär sig något varje dag! Senaste veckorna har mängder av klättrande växter börjat blomma med vackra blåa blomklasar lite varstans i grannskapet. Vi har tyvärr inga i vår lilla trädgård, här blommar det mest i rosa kulörer nuförtiden. Men jag har lärt mig att de blå blomklasarna är wisteria(!), blåregn på svenska. Hade ingen aning om att de desperata hemmafruarna bor på Blåregnsvägen…

I Auckland finns ingen Wisteria Lane. Enligt kartboken finns en liten Wisteria Way uppe i Mairangi Bay – men det är långt bort det. Ibland önskar jag att det vore lite mer av Wisteria Lane-andan här i Kohi. Hemmafruarna i grannskapet intrigerar alldeles för lite i mitt tycke, eller om det nu funnes några spännande komplotter så är inte jag insyltad. Beror det kanske på att vi inte har wisteria i trädgården? Hursomhelst så jag ju istället Malin runt hörnet. Inte för att vi konspirerar så himla mycket (ännu), men vi kan i alla fall gå till varandra och blixtfika när andan faller på!!

Wisteria i någon annans trädgård:

Rosa blomorgie i vår trädgård:

Inga kommentarer: