torsdag, oktober 07, 2010

Elakt skavsår och solreseplanering

Nu vet vi att akutsjukvården fungerar här! I söndags kväll, efter grillning och middag, insåg maken att hans lilla veckogamla skavsår på hälen hade attackerats av elaka baciller, smärta i hela foten, benet svullnade och febern steg. Så vid 21-tiden drog vi ut på stan för att leta proffsvård. På stadens stora akutsjukhus med ambulansintag blev vi rekommenderade att istället åka ett mindre privatsjukhus, också öppet 24/7. Och efter 1,5 timme hade han träffat sjuksköterska, läkare, fått såret rensat och omlagt samt en burk penicillin i handen. Inte illa en söndagskväll, jag hade sett framför mig många timmar på akuten! Nästa dag återvände han för provtagning, koll, såromläggning och träffa läkare igen. Igår var han där igen på ny koll. Man får tydligen göra hur många återbesök som helst, gratis, när man vill, det är bara att dyka upp på kliniken! Ganska imponerande. Skavsåret läker för övrigt jättefint nu.

Så blev maken löpbefriad den här veckan, på veckans morgonträningar har vi andra kört fler ”time trials”, 3km snabbspring och backar i tisdags, 8km med farthållning idag. Tycker fortfarande det är meckigt att hålla koll på klockan samtidigt som jag springer… men löpformen är nog god ändå, för en 40+are! Och eftersom vi hårt arbetande människor antagligen förtjänat några dagar i solen har vi bokat flygbiljetter till Tahiti. Mats ska jobba med en båt, och jag ska väl… tja, vad gör man på Tahiti? Snorkla och sola, kanske? Jag har en hel vecka på mig att fundera på det!

Sista kvällen med lilla ex-pat gänget igår. Mysmiddag på en fransk krog. Imorgon flyttar Ellen och Steve hem till Sydney, till ett nytt liv igen. De har haft ett antal hektiska veckor med packning, flyttadministration, städning, middagar och alla adjö. Det är jobbigt – jag vet! Till dem säger vi dock "C ya soon again mates"!

Inga kommentarer: