onsdag, juni 29, 2011

Mummel från Matakana

Baggen Vader har identitetskris, han nöjer sig inte med sitt lilla harem av sju tackor, han sätter på alla getter också! Både manliga och kvinnliga... Och får han inte komma till blir han aggressiv. Eländes testosteron! I morse haltade lillgeten Flake, han vill inte stödja på vänster bakben. I brist på synliga sår eller skador misstänker jag starkt att Vader stångat honom, hoppas bara det inte är brutet. Getterna är jättesällskapliga, kommer när man ropar och vill bli kelade, eller ännu hellre - få mat! Men i morse kom bara tre getter fram och hälsade, Daisy syntes ingenstans. En snabb rond visade att bagg-Vader trängt in henne i ett hörn av vindskyddet, hon kom inte förbi. Illbaggen Vader tänkte minsann inte flytta på sig! Det var bara att klafsa ut i leran (ja, det är MYCKET lera häromkring) och dra honom i örat, då kom stackars Daisy fram och fick lite morgonhö.

Det är som det är med djur. Roligt nästan jämt. Häromdagen var det hundspyor. Igår morse höll jag på att trampa på ett halshugget trasigt fågellik på köksgolvet. Katten Ewokee hade nog omsorgsfullt placerat det där under natten. Svårt att tolka innebörden, har hon gett mig en fin present? Är hon missnöjd med maten? (Jag fattar att torrfoder är .... torrt!) Eller är det katters version av ett hästhuvud i sängen?? What next? Jag är för övrigt otroligt tacksam att hon inte tog upp liket i sängen när hon kom för att sova ut efter nattens styckmordsrunda.

Tacksamt gosedjur eller kallblodig mörderska?

Såg en annons om yogaklasser i byns frimurarlokal (Masonic hall), och åkte dit igår förmiddag. Istället för ordinarie läraren Robin var det vikarien Yan som höll klassen. Holländske Yan kanske inte var så poppis, det var bara jag och en kille till som dök upp, men kul med exklusiv halvprivatlektion. Yan lärde ut en variant av yoga jag aldrig hört talas om, minns inte ens vad den hette. Verkade rätt avancerad, många akrobatiska stretchvarianter med diverse hjälpmedel, band, filtar, block etc. Men jag tyckte nog inte att Yans yogavariant var så kul, dessutom hade snåla frimurarna ZERO uppvärmning av sin lokal, jag var helt iskall efteråt. Får hitta något annat (varmare) ställe. Vilket kan bli en utmaning, vinterkylan har nu kommit till NZ, under 10 grader på nätterna... burr.

Igår kväll kom maken och hälsade på. Hundarna blev helt galet lyckliga att få någon mer att följa omkring och tigga kel av. Kvällen firades med god middag, vin och ett bad i utomhusbubbelpoolen under en stjärnklar himmel. Helt grejt. Men i morse åkte han till jobbet så tidigt att inte ens hundarna vaknat.

Inga kommentarer: