torsdag, juni 30, 2011

Döden i Matakana

Igår undrade jag, what next? Idag vet jag! Dagens facit: två döda höns i soptunnan! Dagen började annars bra, solsken och klarblå himmel, fantastiskt väder, men kaaaaallt! Känns f.ö. som jag fått lite rull på morgonens djurrutiner, först släpps vildhundarna ut, innan de river sängen, sen ska hönsen ha mat annars vandrar de in i vardagsrummet, sen kolla getter, fåren, och enligt order ge getterna mat om de verkar frusna – det verkar de för övrigt vara varje morgon... eller projicerar jag min egen frusenhet på dem? Vildhundarna bör få en kortare morgonpromenad för att bli av med värsta energin innan frukost. Ewokee, snuttekatten, är som en tonåring, ramlar i säng framåt 4-5-tiden och sover fram till lunch – typ.

Solig dag = beach, även på vintern! Beachen är nog ännu bättre på vintern, nästan helt folktom! Omahas låååånga beach var helt gudomligt vacker idag. Hundarna sprang som tokiga, i och ur vattnet, fram och tillbaka, hit och dit, oändlig energi... Ibland hittar de hundkompisar att springa med, men har inte sett någon som matchar deras tempo, ännu. Lite avundsjuk blev jag på kvinnan på hästrygg som långsamt galopperade fram i vattenbrynet med sin hund bredvid... hur härligt som helst!
Så här blååååå var himlen idag!!

Hundarnas himmelrike!
Otroligt opoppis - att gå med koppel!
Väl hemma igen väntade förödelser. Illbaggen Vader är återigen högst misstänkt till en av dem. I stora hagen finns en liten inhägnad plätt med stor stålgrind, bra ställe att t.ex. mata getterna så de skyddas från bagg-attacker. När jag kom hem låg den grinden på backen, uppenbarligen avlyft från sina gångjärn och invräkt i lill-hagen. Och under den tunga grinden låg en död höna krossad, massor av fjädrar runtomkring. Stackars liten... Vad gör man nu? Lyfte på grinden igen, plockade upp liket, sen dags för inräkning, 1 död höna i handen, 2 levande höns på marken, var är nr 4? En titt i hönshuset gav svaret, där låg hon, död på kutterspånet... då slog det mig att jag nog bara sett 3 höns på morgonen, så hon kan faktiskt ha legat där sen igår kväll. Hon hade till synes i alla fall inte dött en våldsam död som sin syster, men varför dog hon? Sjuk? Kanske jag aldrig får veta? Eller... what next in the animal farm? Fjäderbeklädda varelser verkar inte vara min starka sida just nu.
In memoriam - alla fyra tillsammans...
(en ligger bakom krukan, var hon sjuk redan här?)

Inga kommentarer: