fredag, juni 10, 2011

Monster i city stoppar tåg?

Auckland har urusel kollektivtrafik. Obegripligt dålig. Det har jag ondgjort mig om. Nye borgmästaren Len Brown (left-wing) har dock höga ambitioner, en citytunnelloop för tågen ska byggas, ca 12 miljarder SEK kostar det. Oppositionen tjafsar och nya utredningar framtvingas. Tiden går. Man blir bara trött. Dieselloken stånkar fram i 20km/h.

Men igår trillade nog öronen av, minns ni Taniwha? Det andliga väsen som enligt maorisk tro bevakar grottor och mörka vatten. Nuskanifåveta, en Taniwha bor under Queen Street!! I Horotiu Stream, en bäck som strömmade där innan Auckland fanns! Frågan kom upp på ett fullmäktigemöte, Taniwha kanske blir arg om vi gräver en tunnel genom hans boplats?! Ledamöterna fick knäskak och kalla fötter, tunneln måste naturligtvis undvika hans näste...!? Men har inte Taniwha varit arg under de 150 år som downtowns vägar, höghus och parkeringsgarage etc byggts? En liten kvarleva av Horotiu-bäcken går idag i en kulvert under city, har han flyttat in där utan protest? En tunnel verkar onekligen mer spatiöst för ett så viktigt väsen, tycker jag.
Fast en maorisk kulturell rådgivare lugnar med att Taniwha kan anses beskydda i ett holistiskt perspektiv, t.ex. värna om miljömässiga värden. En modern Taniwha alltså. Tåg är miljövänligt, han borde gilla?

Men Taniwha har prövats i NZs domstol!! I en dom från miljödomstolen 2002: man respekterar människors rätt att tro på andeväsen och metafysiska varelser såsom Taniwha, men domstolen är en del av en sekulär stat vars uppgift är att tillgodose FYSISKA människors välbefinnande. Häpp!!! (ARTIKELLÄNK)

Tacka vet jag levande väsen. Häromdagen väntade jag på bussen till city. Längs stranden simmade en hel flock delfiner sakta fram, jättevackert! Typiskt nog kom bussen direkt, det händer aldrig annars! Jag fick springa för att hinna. Helt exalterad kliver jag på bussen och pekar på havet, ”look, dolphins!” Chaffisen var föga imponerad. Istället fick jag veta att mitt busskort har blivit obsolet, nytt kortsystem i bruk denna vecka, jag måste betala kontant och skaffa nytt busskort! Grrr…. Aucklands kollektivtrafik still sucks.

Ikväll har vi bjudit hem löpgänget från Blenheim, de ska introduceras till svenskt julbord: Jansson, köttbullar, sill, gravlax, västerbottenostpaj, inkl snaps och glögg förstås. Mums!! Time to get working!

Inga kommentarer: