söndag, juni 26, 2011

Stillheten på landet?

Igår åkte familjen Munro på semester och överlämnade vårdnaden över sitt hem och djur till undertecknad i några veckor, det var vågat... Idag är alltså första morgonen i Matakana efter en sanslöst stormig, regnig natt. När maken lämnade ”skeppet” igår kväll undrade vi om han skulle drabbas av nedfallande träd, men det gick tydligen bra, han tog sig nog till jobbet idag. Morgonen hade dock inte börjat gry när jag vaknade av att någon kräktes i vardagsrummet. Det visade sig vara YaYa, för Yoda låg fortfarande och sov oskyldigt vid sängen nedanför mitt huvud. Hmm, är detta ett trick för att få en tidig luftning? Nåväl, ut med hundarna och torka upp innan de får komma in igen, pigga och glada... Men på min väg tillbaka till sängen skopade jag upp katten Ewokee som efter viss tveksamhet lade sig spinnandes till ro hos mig i sängen istället för i soffan. Mysigt!

När solen väl började stråla masade jag mig ut och gick jag en rond bland övriga stackars djur som fick vara ute i stormen; getter, får och höns verkade ha klarat ovädret. De hungriga hönsen stod på rad precis vid ytterdörren för att försäkra sig om att de inte skulle bli bortglömda. Morgonen var härligt solig så jag gav mig ut på en kort löprunda längs vägarna. Strax därefter kom dock regnet tillbaka. Bra att jag tagit med mig en hög böcker, och att jag klarar att tända brasan... Samt lyssnat på ett underbart Sommarprogram med Mark Levengood.

Nya familjemedlemmarna:

1 kommentar:

Anna K sa...

Ser idylliskt ut!