tisdag, november 24, 2009

Kollektivtrafik i Auckland

Igår tog jag mig an att utforska bussförbindelserna från Kohimarama. Det finns många busslinjer och busshållplatser inom gångavstånd från vårt hus, så första frågan jag ställer mig – vilken är bäst? Det hittade jag inget svar på utan fick helt enkelt chansa på en hållplats, och det gick bra, bussen kom, plockade upp mig och jag kunde betala en biljett ombord. Busschaufförskan visste definitivt var gaspedalen fanns, i storstilad ambulansfart fräste hon in till city.

Buss- och tågcentralen heter Britomart, vid informationen frågade jag om rabattbiljetter eller uppladdningsbara kort till kollektivtrafiken. Föga anade jag… första motfrågan var: Till tåg eller buss? Redan där anar man oråd…! Sedan följde en lång fråga – svar diskussion, där jag till slut insåg att här har privatiseringen av kollektivtrafik drivits in absurdum! Bara lilla Kohimarama (litet som Stocksund) trafikeras av 5 olika bussbolag! Minst 10 olika bussbolag trafikerar hela Auckland, och varför inte några olika tågbolag också!? Och glöm inte färjorna! Men många bolag behöver väl inte vara ett problem? Finns ju många bolag i Stockholm också. Däremot insikten om vi resenärer vill kunna använda samma biljettsystem på de olika bolagen eller tåg – glöm det! Lägg sedan på ett antal kombinationer av zoner och ”stages” samt olika typer av rabattkort, när på dygnet man vill resa, etc. etc. och fram kommer en hysteriskt användarovänlig kollektivtrafik.

Grattis Auckland, vilket bottennapp! Nu förstår vi varför invånarna föredrar eget fordon, att alla bussar ser helt olika ut och att diesellok fortfarande stånkar fram. Inte heller konstigt att trafikpolitikerna nyligen fick spendera 450.000SEK på en jorden-runt-resa till ett antal storstäder för att studera hur kollektivtrafik kan skötas bättre!

Själv gled jag till slut ut från Britomart, märkbart irriterad, med ett rabattkort som kostade 50:- i startavgift för bara plastbiten, vilket innebär att jag måste åka buss många gånger innan det överhuvudtaget blir billigare per resa! Och detta kort är egentligen bara användbart för bussresor mellan Kohimarama och city. Om jag sen vill ta mig vidare med en annan buss i city är det bästa att betala kontant på den… Suck, det är naturligtvis på transportmyndigheten jag ska söka jobb! De behöver all hjälp de kan få! Tur att vi gillar att cykla :-)

Inga kommentarer: