torsdag, november 05, 2009

Cykling i stan

I ottan, i mörker och duggregn, skjutsade jag Mats till flygplatsen igår. Han flög över ”diket” till varma Brisbane (+30) för att jobba några dagar, stackars honom... För första gången körde jag jättebilen ensam, inga större missöden, men naturligtvis missade jag rätt motorvägsavfart, och hittade hem trots det! Det intressanta med vägen mellan city och flygplatsen är att den till stora delar går genom villaområden! Som om huvudvägen till Arlanda skulle gå genom Stocksund? Men Auckland är till stora delar ett förvuxet villaområde så det har nog bara ”blivit så”, men man undrar ju vem som vill bo längs den vägen?

På eftermiddagen bättrade sig vädret så det blev en cykeltur - cykla i vänstertrafik är faktiskt lite scary. När man kör bil följer man oftast trafikflödet, filer och pilar i korsningar etc så det sker rätt naturligt. Men på en cykelbana vill man instinktivt hålla till höger vid möte, och i korsningar är det mindre självklart hur man ska köra. Enklare att göra fel helt klart, och att bilar är hårda och Sanna mjuk bidrar till försiktighet. Men övning ska ge färdighet!

Cykelturen gick österut längs kustvägen Tamaki Drive, en MYCKET populär väg för cyklister, speciellt tränande racercyklister. Jag kollade även in ”vårt nya hus”, och kvarteren däromkring, nästa vecka flyttar vi! :-)

Dagens höjdpunkt - när jag pausade med en kaffe på beachen och insåg att jag hamnat i startområdet för en lokal duathlon tävling, Stroke & Stride. 500m havssim + 5km löpning. En helt vanlig onsdagkväll på en lokal beach sluter 500 pers mellan 13 och 80 år upp och tävlar, på kul eller allvar. Många direkt från kontoret i kostym som likt stålmannen snabbt bytte om till våtdräkt. That’s kiwi spirit, hur kul som helst! Vänta bara tills jag får ut våtdräkten från containern!!

Inga kommentarer: