torsdag, november 26, 2009

Friskt premiärbad på Kohimarama beach

Igår (onsdag) fick vi helt plötsligt en solig, varm dag! OK, glöm inte våra ”fresh southwesterlies” som omöjliggör tryckande hetta… men på den 10-gradiga UV index skalan har vi 11/12 = extremt, solkräm eller täckande kläder anbefalles.

Simning är en nationalsport, ung som gammal havssimmar, med eller utan våtdräkt. Förra helgen började sommarens Ocean Swim Series, en radda havssimtävlingar runt landet. Här i Auckland simmar man tvärs över hamnen, 2,8km. 1500 pers ställde upp, riktig folkfest! Bortsett från att en gubbe dog, men sorry, jag kan inte tycka synd om otränade gubbar i övre 50-årsåldern som tror att de är 20. De hör faktiskt inte hemma i dessa tävlingar! 2800m havssimning är långt, respekt, tack!

Hursomhelst, igår gick jag längs stranden och observerade ett äldre par. Han i våtdräkt, rörde sig rätt knackigt på land. Hon i full kajakmundering med havskajak. Han vandrade ut i havet och crawlade iväg rakt ut, och hustrun paddlade efter i kajaken, off they went, snart ur sikte! Då insåg jag, inga ursäkter duger, hem och hämta våtdräkten, (hmmm… den måste ha krympt sen jag hade den sist?) och ut i böljorna! Friskt, men jätteskönt, dock kräver saltvatten, dålig sikt, vind och tidvattenströmmar lite tillvänjning, de där 2,8km ligger nog en bit fram i tiden… Mats anslöt direkt efter jobbet, så vi fick sol och skönt eftermiddagsdopp innan det var dags att gå hem och äta. Livet är verkligen hårt…! ;-)


Bad med vulkanen Rangitoto i bakgrunden.

1 kommentar:

susanna sa...

Hej Sanna!
kul att läsa bloggen! Har gått igenom hela bloggen nu. Jag tycker INTE synd om er. Alls. Hur går det med jobb? Tror mig sett att du varit på ngn intervju?
Fortsätt blogga - jättekul!
Kram!