fredag, november 13, 2009

Inflyttning i förortshuset nära stranden

Oj, oj, oj, fredagen den 13:e, bäst man aktar sig! På radion i morse pratade de om paraskevidekatriaphobia – rädsla för fredag den 13:e. Det lider jag inte av, kan ju knappt uttala sjukdomen…

Nu sitter jag här, i ”vårt” hus, 49 Rawhitiroa Road, i flyttkartongskaoset. Rosorna i trädgården blommar, och jag beundrar vår jättepalm. Gårdagens inflyttning gick mycket smärtfritt, solen sken från en klarblå himmel, containern kom på morgonen, plomberingen bröts och innehållet bars raskt in av starka flitiga maorier, tom två kvinnor!
De packade upp och monterade alla möbler, samt hjälpte till att packa upp det mesta av köksattiraljerna. Det var färdigt vid lunch! Halleluja! Resten av dagen fortsatte vi uppackning i lugn och ro. Vi hann tom bekanta oss med våra grannar, Elizabeth och Dean, ett nypensionerat par som verkar jättegulliga. Inget rajraj här inte!

Karantänsinspektionen kom i morse för att kolla trämöbler, verktyg och uteprylar så vi inte tar in några skadedjur i landet, inga anmärkningar! När man nu ser alla prylar förstår vi inte hur allt ska få plats, men herregud, detta är ett rätt stort hus för bara oss, samt garage! No problem. Dock behöver vi nog köpa några möbler, någon bokhylla, byrå, BBQ, utemöbler, och en TV! Idag saknar jag Paul och Pippa, mina ”kompisar” på morgonTV som underhåller mig när Mats går till jobbet!

Men idag skiner INTE solen, och då inser jag att vi har hyrt ett hus med (väldigt många och stora) enkelglasfönster, utan uppvärmning! Hur gick det till när världens frysigaste människa gick i den fällan?? Kanske att solen sken när vi först tittade på huset, och även igår, och när solen skiner är huset varmt och mysigt! Nåväl, som folk vet, vi saknar varken varma kläder, ylleplädar eller tofflor. Samt 528 värmeljus från IKEA! Och de kommer att användas, speciellt nästa år när vintern kommer! En tjock matta till badrummet skulle inte vara helt fel…


Det kommer bilder när ADSL uppkopplingen funkar...

Inga kommentarer: